AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.377

Bilen hugger/tycker och tappar effekt, e39 523i

Ai
1
Airez
523i e39 -96
Tjena, jag har haft ett problem med min kära bil nu ett tag och jag har verkligen slut på idéer.

När jag kör bilen så kan den plötsligt hugga till olika hårt och i samband med det (ca 8/10 gånger) så känns det som att jag tappar 150 av de 170 kusarna under huven, jag känner mig nästan som en trafikfara i stan när jag inte kommer iväg i korsningar. Jag har testat lite och detta verkar inträffa oavsett om jag gasar eller håller hastigheten, det verkar inte heller ha något att göra med vilket varvtal jag ligger på.

Bilen har även en tendens att få motorstopp medans jag kör, även när jag står stilla med kopplingen fullt nertryckt, dock händer detta ganska sällan.

Det jag har gjort än så länge är att byta luftmassemätare (den ända felkoden som fanns i bilen var ett sporadiskt fel på den), har bytt bränslepump, bränslefilter, oljefilter ihop med ett oljebyte. Jag har börjat få slut på idéer men å andra sidan är jag inte direkt någon mekaniker själv heller, så tänkte att jag skulle ge autopower en chans :)

Övrigt så har min e39 523i gått 39000mil och är en 96.
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Går motorn helt normalt mellan hackningarna? Jämn tomgång och så?

Kollade du kablaget i bränslenivågivaren som går till bränslepumpen när du bytte den? Inuti krympslangarna har de en förmåga att brinna av med dina symptom som följd.

Annars skulle det kunna vara dålig vevaxelgivare (låter väldigt likt min när denna var paj), men det brukar ju generera felkod. Kanske inte alltid? Det sitter inte en piratgivare i?

Var det länge sedan tändstiften byttes?

Inga överslag från tändkablarna?

___

Min bil: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.