AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.977

RFT vs inte RFT på E91

Lu
70
Lux Luthor
320dA GT xDrive -17
RFT gör ju som bekant ingen människa glad. Hur stor blir skillnaden om man ersätter dessa däck med vanliga i samma dimension? Är skilnaden marginell, stor eller gigantisk?

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.
Pa
1.120
Passo222
BMW iX1 eDrive20 M-sport 2025
Jag har haft både och. Upplever endast skillnad i stötighet, RFT är hårdare i sin uppbyggnad, speciellt sidostommarna, vilket medför att de inte fjädrar lika mycket som vanliga däck. Att RFT skulle vara mer spårkänsliga än vanliga däck i samma dimension har jag inte upplevt. Ju bredare däck man har ju mer spårkänsliga är de, kanske än mer om du har olika bredd fram och bak. Tyckte tom att min e46 med 17´Conti utan RFT spårade mer än min e92 med 18´Bridgestone RFT! Nyare RFT upplever jag som något mindre stötiga än äldre generationer. Jag har även drabbats av punktering 2 ggr och varje gång uppskattat att slippa stå vid vägkanten med domkraft/punkaspray utan bara kört vidare till däckverkstaden. Detta är min egen uppfattning och vet att andra upplever det på annat sätt.
Mvh
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Har haft en E91 med 225/45-17 rft och en med 255/35-18 ej RFT.
Den med RFT var sämre på precis alla sätt, stötigare bullrigare och mer spårkänslig.

-------
//Lövet
Lu
70
Lux Luthor
320dA GT xDrive -17
Det är just 225/45-17 RFT som sitter på. Idag upptäckte jag - vilket inte kändes under provkörningen på lördag eller under söndagen - att bilen vill dra ganska ordentligt åt höger i låg fart på dålig/spårig asfalt. Så fort spåren i asfalten försvinner går den rakt igen. Har det med däcken att göra eller har jag ett fel på bilen?

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.
hb
323
hbengtsson
E91 325iA Touring
E36 328iA

Så gör vår e91 med vanliga däck också. Rycker till rejält om underlaget är dåligt och är man inte med på ratten så blir det ofrivilligt filbyte :-). Samma dim som du nämner. Vi har KASS asfalt i Sverige i största allmänhet.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Så gjorde inte min E90 med 225/45-17 fram och 255/40-17 bak (Michelin PS2 icke RFT).
Lu
70
Lux Luthor
320dA GT xDrive -17
Idag körde jag 50 km/h på en gata i stan som svänger svagt höger och har ganska rejäla dubbdiken. Jag behövde inte styra. Bilen blev som rälsbunden. När vägen rätade ut - men dubbdikena kvarstod - fortsatte bilen hålla höger. Jag styrde tillbaks, men den ville fortsätta till höger. Ok att riktningsstabiliteten inte är den bästa, men det här var ju löjligt. Körde samma väg två gånger till med samma resultat.
Lu
70
Lux Luthor
320dA GT xDrive -17
Körde även över ett par brunnslock som ligger tätt ihop tidigare idag. Ett vägparti som jag kör varje dag i farter mellan 30 och 70 km/h beroende på trafiktryck. Golfen jag sålde i lördags slamrade till lite över dem. I BMW:n small det så jag trodde att ett hjul exploderade när höger framhjul gick över dem. Provade igen senare under dagen med exakt samma resultat. Fart 40-50 km/h. Känns som ett märkligt beteende på en premiumbil.

Någon som provat RFT-däck från olika fabrikat förresten? Kanske finns bättre och sämre.
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Det låter väl som vettigt att testa med ett däckbyte?
Om du har hyfsat fräscha RFT kan du ju sälja dom beg, men räkna med dåligt betalt.

/Jonas
Lu
70
Lux Luthor
320dA GT xDrive -17
Däcken (Bridgestone) är ganska fräscha. Får vräka bort dem och köpa icke-RFT. Funderar t o m på att gå ner i dimension till 215/55-16. Diametern på hjulet blir 8 mm större, vilket inte borde vara ett problem. Med lite extra gummi mellan väg och fälg borde minska problemet och de i övrigt lysande vägegenskaperna borde också kvarstå.
Ho
355
Hoppe
E91 320d Xdrive -12
Min bil levererades med 225/45-17 Bridgestone RFT. Dessa däck var jag INTE nöjd med. Bullriga, spårkänsliga, stötiga och dessutom urusel livslängd. Nu har jag nya originalfälgar 18" skodda Michelin PS2 ZP (RFT), 225/40-18 fram och 255/35-18 bak. Grymt nöjd!!!

Hans Olof

"Den farligaste av våra fördomar, är tron att vi inte har några"
Ho
355
Hoppe
E91 320d Xdrive -12
edit: skodda med

Hans Olof

"Den farligaste av våra fördomar, är tron att vi inte har några"
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag skulle satsa på 225/50-16 före 215/55-16!

Dels behåller du rätt rullomkrets (exakt samma som 205/55-16) och dels får du lite mer välvda däcksidor = mer fjädring i däcksidan = mer komfort.

Att välja bort RFT är iofs det första jag skulle göra!
Hade en E91:a 320D och den hade Conti premiumcontact2 RFT 205/55-16 - de var hyffsat tysta men stötiga och hade rätt dåligt grepp samt slets väldigt fort.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.