AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.128

F11 520d ojämn gång med farthållare - superskumt!

UK
48
UK-King
120d -07
Jag har en 520dA 2013 som rullat knappt 700 mil. Jag kör 90% motorväg - farthållaren på 117 för det mesta. Vid ca 400 mil noterade jag att bilen, med farthållaren påslagen, bromsar upp i ca 1s - det är ingen markant inbromsning, men det är precis lite kraftigare än när man släpper gasen. Detta upprepas ingefär varannan minut, under hela färden (mer än 10 mil). Det är inget annat än superirriterande.

Jag har gjort lite diagnos på egen hand, men blir inte klokare på det:
- Det händer inte vi varje färd, såvitt jag upplever det är det helt random
- Det spelar ingen roll vilket körprogram man aktiverar, samma beteende ändå
- Jag ser på momentanförbrukningen att den dippar aningen ner när "bromsningen" kommer, sedan går den upp lite för att ta igen fartförlusten (ca 1 km/h)
- Bromsningen sker även på motorbroms ner för Hallandsåsen, utan farthållare inkopplad!
- Vid 500 mil monterades BMW Power Kit, som inkluderar ny styrbox för motor och växellåda - detta gjorde absolut ingen skillnad

Eftersom problemet uppstår slumpartat känns det rätt meningslösta att lämna in bilen på verkstad, vad göra?

Så vad kan fela - motor, bromssystem eller växellåda? Beteendet i nerförsbacke samt det faktum att programvaran är uppgraderad gör mig mycket förbryllad. Kan det vara någon sensor som spökar?

UK
48
UK-King
120d -07
En sak jag funderat över är partikelfiltret - på tidigare bilar brukade jag lägga märke till när regenereringen går igång, små skillnader i motorkaraktär, ofta till det sämre. Men en regenerering skall ju gå på 10 min, inte t ex 3 timmar, som var dagens ryckiga färd till Göteborg.
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Det är inte bromsarna som torkar skivorna ? Det gör de ju automatisk vid regnväder på F10/11.
UK
48
UK-King
120d -07
Så kan det vara - jag har funderat på det, men kan ej erinra om det regnat vid alla tillfällen som jag har upplevt problemet. Igår regnade det under hela resan, så det kan ju stämma. Idag verkar det vara uppehåll när jag skall köra hem - jag tänker mig att om bilen går problemfritt så kan jag provocera fram beteendet genom att slå på vindrutetorkaren?
Ri
957
RiBBaN_
V60 T6 R-design -22

Känns som den torkar bromsarna bara..
He
336
Henke77
520xd,IE Touring, 2019
i3s- 2018

Jag hade precis samma fenomen på vägen hem idag, känns som om någon bromsar under 1 sekund... Strålande sol och 20 grader.... Regnsensor avstängd....

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.