AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.995

insug, vad kan detta vara för nått?

Sida 2 av 2
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Alltså både plus och minus...
Har ni art.nr. på båda pluggar?
Jag märkte en skillnad direkt, det var omvänt när jag startade bilen.
-20 istället för +20.
Men efter 2 minuter så började den vandra ned och ligga runt 0 pendlar +/- 3
Det är som du säger kör man med bilen så kan den ligga runt 4-5 men sen stannar man och efter någon minut så rör den sig mot nollan och liggde där och penlar lite bland + och - 3 i värde det syns tydligt att det gör en skillnad, för förut gick en upp på tom gång till 15 eller 20 ner till 10 upp igen lixom pumpade det är borta.
Jag hade oxå konstant förbrukning 1,2 på färddatorn och det borde ha sänkt självklart har bc spaken sagt upp sig, det är troligtvis en kabel som är dålig och det måste jag fixa.

Det enda som stör är att jag haft ryckningar innan ungefär som den fick för mycket bensin, trodde det skulle försvinna men det har det inte gjort så jag kopplade bort batteriet.

Och nu var värden höga igen men det är nog för att jag inte kört den och bilen inte adapterat in sig än.

Jag var inne på bmw jag har bara den ena tjocka pluggen den tunna existerade tydligen inte enligt reservdelsmannen.

Helt klart såg jag en skillnad på instrumentet.
De brukar säga +-10 % är och min ligger på +-5 så helt klart var detta ett fel pluggen var rejält sprucken.
Konstigt att den inte reagerade på startgas men det kankse hade synts på instrumentet men jag hade det aldrig igång då.
Har gamla pluggen kvar ska prova att sätta tillbaka den nån dag för att se om felet kommer tillbaka det lär synas direkt på värdena.
Et
421
Ethel
Volvo V70-D5 -07
delorian,

Konstigt att han sa att det inte fanns ngt reservdelsnr till den lila..

Titta på nr 15 och 17 där har du reservdelsnr till båda, både den lila och stora.
Hoppas det var till ngn hjälp.
Et
421
Ethel
Volvo V70-D5 -07
Länk
Han sa att 15 existerar tydligen inte på bilen utan bara 17.

Beroene på vad man har för bil så finns det tydligen en plugg till.
del 3 på Länk

Dock så har jag inte detta insug med del 19 underifrån.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Kollade idag. Jag har stora och lilla pluggen, dessutom går en vakuumslang till kallstart-luft-i-grenröret-ventilen också precis därifrån där pluggarna sitter.

Tog bort stora pluggen och fuel trim åkte upp till 25-30% på båda banker. Men det märks vad lite luft som går åt på tomgång, sprayade startgas in i hålet o det fick trim att hoppa neråt 15% o sen tillbaka igen. På högre varvtal (utan last) var trim bara 10% eller så men det är väl proportionen mellan läckarean och gasspjällsarean som ändras förstås.

Provade sedan att spraya direkt in i insuget (som sitter mellan kylaren och stötfångaren) och oj vilken tid det tar innan man får en reaktion. En kraftig dusch rakt in och flera sekunder senare så rör sig trim mot -5% o direkt tillbaka.

Slutsatsen är väl att ha en medhjälpare som håller 4000 rpm (så att det reagerar snabbare) samtidigt som man kollar fuel trim i mobilen och sprayar startgas. :)
-i
44
-insane-
530i M-Sport -01
200sx S13 -92
Opel Vectra 2.0T -05
Bytte mina pluggar idag och jag tycker mej märka skillnad. Förut
var det som ett "dödläge" mellan ca 2500-3500rpm där bilen inte drog lika bra, inte någon jätteskillnad mot övriga registret men skillnad var det.
Nu tycker jag att den drar bättre/hårdare i hela registret från 1000-6500rpm,

Tyckte även att jag hade små tendenser till ryckningar vid dellast mellan ca 2500-3500 och det verkar också ha ordnat upp sig. Kanske bara är inbillning? Får köra mer och känna efter.
Hur som så behövdes det nya pluggar. Speciellt den större då den var helt sprucken, fattar inte att den ens har suttit kvar.

Min spruckna plugg reagerade inte på startgas men det syntes på instrumentet att bilen hela tiden försökte kompensera genom att spruta in bensin 15 - 20 % mer på tomgång.
Nu pendlar den mellan +2 och -2
I mitt fall så var det ett fel som nu är löst.
-i
44
-insane-
530i M-Sport -01
200sx S13 -92
Opel Vectra 2.0T -05
Delorian + marin849: Intressant! Vad använder ni för programvara + kabel för att kolla sånt? Antar att det är OBD2 till laptop på något vis?
Elm 327 bluetooth dongle och Tourqe för Android.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.