|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej, Undrar vad denna gummibiten gör för nått, tar jag bort den skakar hela motorn, sätter jag tillbaka den är motorn lugn, har problem med varven i motorn kan detta bero på det? Kan någon förklara vad detta är för något? Länk till bild: Länk | |
| Det är en plugg, motorn tar tjuvluft om du tar bort den. | |
| Så här ska det vara helt tätt? | |
| Ja! | |
| Tack för svar :). | |
|
Tack kollade på min idag och såg att den var helt sprucken. Jag prova att byta, sitter tydligen en längre in också. |
|
| Ja det verkar de göra, tror den är 3,5 mm den andra | |
| Jag har märkt en ökning av bensinförbrukningen, lite tjuvlufttendenser ska spraya startgas där för å se om det är en läcka min är rejält sprucken. | |
| Lika bra o byta ut båda på samma gång om det ändå e spricka ska kolla på min andra med | |
| Kolla då fuel trim via OBDII. Det märks ingen skillnad i motorgång om man inte stickeri in burkem i hålen och låter det spruta... På fuel trim ser man dock 10% direkt när det kommer in ångor. Jag har provat. | |
|
Marin849. Det är exakt det jag har gjort, såg att den låg och pendlade mellan 8-12 och nu ligger den mellan 10-25 ingen direkt dålig motorgång men den är väldigt trött. min är så sprucken så det måste nog dra in lite tjuvluft. jag ska prova att ha instrumentet på byta under drift och sedan se vad som sker på tomgång de närmaste minuterna. Dock verkar det endast drabba ena banken, bilen går också ryckigt som den får för mycket bensin. Jag tänkte lämna in för byte av vevhusventilation men kommer definitivt prova detta först. |
|
|
marin849 Tack!, har fått felkoderna fule trim då och då |
|
|
vad var det för felkoder p0171 och p0173 eller vad sa den jag har en blandning av dessa tillsammans men nästan alltid p0171om enbart en när den lägger en kod. |
|
|
Det är dessa jag får upp ibland, LÄNK: Länk |
|
|
Kan väl tillägga, min luftbälg satt inte ordentligt med spjäll huset, o bilen va väldigt konstig innan jag kollade upp vad det var, här har du länk på alla felkoder jag fick, om det hjälper dig Länk |
|
|
Samma app, samma koder förutom missfire dock fått en av dem idag. Vad låg din short fueltrim 1 samt 2 på innan du fixade problemet samt efter? Ska se om jag får tag på pluggenn idag annar sätter jag en slang där med en bult i änden så länge. |
|
|
Glömde fråga, när du fick dessa tändes motorlampan då? Min kommer ibland men försvinner efter 5 starter när jag lättar på tanklocket |
|
|
ok, har ingen aning, jag har inte löst det än med fuletrim får testa o byta ut båda pluggar, de kanske hjälper Ja motorlampan tänds varje gång jag får felkoderna, har hänt att de försvinner på mig med efter några starter fast orkar inte kolla på motorlampan så jag släcker den direkt |
|
|
Det är så jag inte tror att det är sant. Jag åkte till bmw och köpte en plugg för 15kr. Provade att köra tourqe och short term låg som vanligt på allfrån +4 -över mest över 10 hela tiden på båda bankerna och det pendlar. Åkte och tankade nu på kväll motorlampan tändes med följande felkoder när jag körde iväg från pumpen. Powetrain. P1250 P0170 (Bank 1) P0173 (Bank 2) Åker runt hela stan och jag startgas ingen mack hade fick tag i det till slut sprayar startgas på pluggen som är helt sprucken ingen skillnad. Kommer hem provar att byta, när jag ska ta av den så faller den bara av i min hand fanns inte en tendens att ens sitta fast. Byter och drar igång tourqe mätarna gör en helomvändning och går åt andra hållet på en gång från 0 till -5 dvs andra hållet vilket låter logiskt eftersom den har adapterat sig för att den fått för mycket luft förut. Efter någon minut på tomgång så börjar skalan röra sig nedåt efter 3 minuter så ligger den och pendlar mellan 0 och -08 på båda short trim skalorna det lägsta jag fick den att pendla till var -2,3 Körde 2 km och tillbaka och den ligger och pendlar mellan +1 till -1 på båda bankerna dvs den adapterade sig direkt och det är för korrekta värden hela tiden för att vara en slump. Jag ska köra med bilen imorgon och tala om hur det better sig på lite längre färd innan jag säger att det är löst. |
|
| Kollade pluggarna nyss efter att jag läst denna tråd, mina var också spruckna och i dåligt skick. Har inbillat mej att det känns som att bilen vill tveka lite ibland, kanske kan ha nåt att göra med det här? Har dock ingen lysande motorlampa som vissa andra. Ska köpa nya pluggar i morgon och hoppas på det bästa. | |
|
Delorian, hur mycket "fladder" har du i fueltrimmet nu när du bytt plugg? Min ligger alltid inom <3% stationärt oavsett driftpunkt men kan skilja 10% i flera sekunder när man ändrar belastning. Och när den är kall och precis får igång lambdaregleringen kan det vara -20% tillfälligt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.