|
|
|
|---|---|
|
Vad är excentriska bussningar. Det stod på en sida här att det skulle vara för att ändra cambervinkeln. Vad gör man då och till vilken fördel är det? Jag läste det när det var om sänkning. Ska det bli bättre väghållning av det? Kommer det att göra så att bilen äter mindre bakdäck? Hur mycket kostar sådana här och var kan man köpa dem? Tacksam för svar. //Schnitzer | |
|
Hejsan schnitzer: Just vad excentriska bussningar är vet jag inte, men det jag vet gällande inställningarna utav camber och toe vinklarna i bakvagnen i alla fall vad det gäller min bil så är det tydligen en utav de bästa bilarna att ha att göra med enligt en verkstad jag var på idag. Man kan ju ställa in alla vinklar på alla håll och kanter tydligen vilket är positivt. Jag kan ju inte tänka mig att det är sämre på din bil. Jag har sänkt min bil och det gick alldeles utmärkt att ställa in vinklarna som original igen.. Lite offtopic men detta kanske glädjer någon att få höra.. /Fidde |
|
|
Om en verkstad eller en kompis skulle hjälpa mig att montera på det, klarar de då av att ställa in dessa vinklarna? Verkstäder ska kunna med det va? Hur blir det med bakslitaget, äter den mindre däck bak? //Schnitzer |
|
|
Vad är det för skillnad mellan vanliga bakvagnsbussningar och excentriska bakvagnsbussningar? //Schnitzer |
|
|
Som jag sa tidigare så vet jag inte så mycket om just bussningarna. Men jag skall höra mig för lite i helgen. Återkommer med svar om jag får reda på något. /Fidde |
|
| Hålet i en vanlig bussning sitter i mitten. I den excentriska bussningen sitter det inte i mitten, utan förskjutet åt ett håll. Alltså kan man rotera bussningen och ändra bärarmens (ex) infästningspunkt i karossen. Det gäller ju att man vet var man vill ha bussningen innan man sätter dit den... | |
|
De excentriska bakvagnsbussningar, passar de direkt eller måste man göra någon modifiering? Passar de som vanliga bussningar, är de lika lätta att sätta dit? //Schnitzer |
|
| Förutsatt att kvaliten är detsamma så är det nog lika jobbigt att installera dem som vanliga. | |
|
Ok! //Schnitzer |
|
|
På min E38 är den undre lagringen av baknavet (bussingen) excentrisk original, likaså infästningen av kontrollarmen i navsidan. Detta gör det möjligt att justera både camber och toe som kompensation för förslitning och sänkning/höjning. I sin tur medför det att den ursprungliga hjulgeometrin och därmed de avsedda vägegenskaperna bibehålls. Eller att man kan hitta på egna om man så vill.. Vad jag förstår finns inte denna justermöjlighet på alla modeller så i synnerhet om man monterar sänksats är det en god idé att montera excentrar. I synnerhet om man värderar vägegenskaper lika högt som utseende. Mvh Björn |
|
| E38 e inte fel alltså... | |
|
Hur mycket kostar excentriska bussningar till min? Någon som vet? Och gör det så det inte sliter lika mycket däck? Dåliga bakvagnsbussningar kan göra så att det sliter däck eller? //Schnitzer |
|
mag |
till e28 kostar dom ca 350:- för ett par på bmw, sitter orginal på M5 |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.