|
|
|
|---|---|
|
På trafikverkets hemsida läser jag att i vissa fall kan man tillgodoräkna sig en trafiksäkerhetsprovning som utförts i ett EU-/EES-land. Hur gör man för att få det tillgodoräknad? Så står det på VVs hemsa: "Om du vill tillgodoräkna dig en tidigare godkänd trafiksäkerhetsprovning ska du dessutom bifoga: En kopia av protokollet för den tidigare godkända trafiksäkerhetsprovningen. Ta sedan med originalet till besiktningsföretaget vid registreringsbesiktningen. Det är besiktningsföretaget som beslutar om trafiksäkerhetsprovningen kan tillgodoräknas i Sverige. Detta gäller endast en obligatorisk trafiksäkerhetsprovning som utförts i enlighet med Europaparlamentets och rådets direktiv 2009/40" | |
| Jag menade med frågan: vad är det som avgör om de godkänner den utländska eller inte? | |
|
Svaret har du på sista raden: Om besiktningen i ett annat EU/EES-land genomförts i enlighet med Europaparlamentets och rådets direktiv 2009/40 och detta måste tydligt framgå antagligen på det original-protokoll du har med dig från ett annat EU/EES-land |
|
|
Aha, följer tyska TüV den nya direktiven tro? Som intressant anmärkning kan jag säga att Bilprovningen gör inte det. Hade precis exporterat en bil till Tyskland tidigare i veckan . bilen var nybesiktad i Sverige och tyskarna godtog inte vår svenska besikting med hänvisning till att själva besktingsprotokolet inte uppfyller EU krav... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.