AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
25.189

byta högtalare i E39 touring

Sida 5 av 5
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Fukt bör väl vara ganska ok då jag har tätat fuktspärren till förbannelse, det där med att stänga dörren var bra att du sa. E39 är ju väldigt tät så man får ta i lite för att få igen sista dörren. Dock bör det bli ganska tätt mellan "basporten" och omvärlden pga dörrklädseln och fuktspärren, om inte annat kan jag ju se till att det blir det. Hm. Fuktspärren kanske kommer att fungera som ett membran och fladdra med musiken! :)

Intressant att prova, annars går det ju att limma ihop lådan igen, hoppas jag! Vet ej om epoxy biter på det plastmaterialet, det är nån glasfiberförstärkt variant (PF-GF15 eller GF30 har jag för mig).
Visa användare
301
Fredrik1971
BMW iX3 M Sport -23 (2023-tbd)
Till våren räknar jag med att sluta åka omkring med barnvagn i bagaget och då skulle jag kunna installera en sådan här i bagaget istället för att som jag tänkt tidigare, att bygga in en bas över batteriet eller på motstående sida.

Länk

Borde ju låta ganska mycket bättre än att bara sätta en bashögtalare i det befintliga utrymmet vid batteriet, som inte alls är optimerat för ändamålet. Någon som vet hur stor skillnaden blir?
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Att bara sätta en bashögtalare i hålet är bara att glömma.
Jag tänkte plagiera den där lådan (ffa basporten), men använda en 8W3v3 istället för 6 som i den du länkade till. Har köpt elementet men inte byggt nåt. :)
Visa användare
301
Fredrik1971
BMW iX3 M Sport -23 (2023-tbd)
Intressant att du också fastnat för just denna sub-konstruktion. Ser detta nu i din tidigare post.

Är du nöjd med de andra högtalarna och slutsteget? Stor skillnad mot original? Är inne på att göra en ljuduppgradering men behålla huvudenheten.
/Fredrik
Fa
6
Fantis
530iA Touring M-paket - 02
Hej! Har läst igenom inläggen. Har HiFi-system i min, och jasså, tja, sisådär! Kikat på Länk förstärkaren verkar vara samma till både HiFi och Top-HiFi ( DSP ), men högtalar art.nr. skiljer sig. Någon som provat att skifta till DSP-högtalarna? / Anders

Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Kan omöjligt bli större skillnad. Ingen vidare kvalitet i BMW's högtalare på e39. Byt till eftermarknads i stället. Nästa steg (eller tillsammans med första...) är sedan att byta ut slutsteget till ett bättre.
Tyvärr sitter det aktivt delningsfilter i originalslutstegen så man får tänka sig för innan man utför ovanstående transplantationer.
Fa
6
Fantis
530iA Touring M-paket - 02
Tack Kane!

Ska kika efter 5.25 med hög känslighet och lågt/högt frekvensomfång, det får bli början på projektet! / Anders

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.