AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
25.188

byta högtalare i E39 touring

Sida 4 av 5
Fi
401
Filthee
*skrot* 528i Touring -97
*Skrot* 320D Touring -02
*såld* F31 320D xdrive -14
*såld* F11 520D xdrive -17
- F31 320D -14
mja tror inte att man ska vrida på så mycket bas på dom nej..
Visa användare
73
Reagan86
BMW E39 525i -02
BMW E90 325 Xi -06
vet inte om du missförstår mig rätt... Menar alltså inte att de skall användas som basar.. När man vrider upp basen på CDn så ökar de ju i hela systemet.
marin: nu är jag ingen hifi-entusiast med hyperkänsliga öron, men jag tycker de nya är mer lättdrivna och låter bättre än original - dessutom med diskant.

Å andra sidan så var den ena av mina originalhögtalare helt trasig - så jämförelsen haltar. :)
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Jag försökte ta bort ett galler. Det sitter ju som berget! Gick at höra hur saker pajade därinne. Skamanvrida loss gallren??

Passade de rakt i?
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Marin: Vilka galler menar du?
ma
7.450
marin849
Högtalargallren i taket.
Ka
5.697
Kane
De sitter med hakar integrerade i gallret om jag minns rätt. In med en skruvmejsel eller dylikt i kanten och bänd försiktigt.
Fi
401
Filthee
*skrot* 528i Touring -97
*Skrot* 320D Touring -02
- F31 320D -14
Reagan86 du kör med lagom inställd bas och lagom diskant! efter tycke alltså vill du ha mer bas får du skaffa baslåda som fixar det jobbet! 5.25or du aldrig att känna ett uns av bas ifrån
Skulle vara väldigt försiktig att uttala mig så. Det finns gott om högtalare med element från 4-5 tum och uppåt som kan producera massor av bas i rätt lådkonstruktion.
I Touringens tak finns inte denna lådkonstruktion, men det beror knappast på att där sitter 5,25 tums högtalare.
Många läser bara på förpackningen eller i annonser att ett visst högtalarelement kan prestera si eller så mycket bas eller frekvensomfång, men utan att tillverkaren/försäljaren specificerat vilken typ eller storlek på låda den måste monteras i, och gärna med en effekttålighet, eller varför inte uteffekt, som är sådär 10ggr överdriven...
Men många watt säljer ju, undrar om läsarna här skulle acceptera att man skriver om 860Hk i en 525:a eller liknande... eller om man skulle välja bil enbart efter antalet Hk. Men med högtalare går det bra...)

FP
ma
7.450
marin849
860 hk PMPO 10ms (rivstart), 192hk RMS kontinuerligt....:)
ma
7.450
marin849
860 hk PMPO 10ms (rivstart), 192hk RMS kontinuerligt....:)
Ka
5.697
Kane
2 exempel på fina högtalare med "bara" 5.25";

Länk

Länk
pi
367
pixel09
320i Touring E91 -06

BMW CS 09107
+1 folke

Livet är för kort för att köra dåliga bilar!
Visa användare
73
Reagan86
BMW E39 525i -02
BMW E90 325 Xi -06
Inte fått alla prylar än men kollat en del videos. inser att diskanten sitter med specialkontakter. Hur blir inkopplingen med delningsfiltret då? Ta huvudkablarna från midbas å sätta delningsfiltret där å sen dra kablarna till midbas och till diskant? eller är de några andra kablar jag måste åt först? Finns väl inget delningsfilter där redan?

För jag antar att jag inte längre ska använda den inbyggda kontakten som finns där för diskanten som redan finns.
ma
7.450
marin849
Jag har surfat runt rätt mycket nu och är väldigt sugen på:

Steg (beställ nu)
Fram: Hertz ESK 130 Länk

Bak i tak: Hertz ECX 130 koax. Länk Ev måste man anpassa gallret lite då diskanten sticker ut en aning.

Budgetalternativet är Hertz DSK 130 fram och DCX 130 bak.

Steg 2:
Slutsteg 5 kanals (monteras i vänstra facket i bagageutrymmet = bra kylt): Länk

Sub (monteras ovanför batteriet till höger i bagaget): Länk

Tror det skulle bli grymt bra!! Och osynligt.
Slutsteget har högpassfilter så att man kan se till att inga låga frekvenser kommer till fram och bakhögtalarna.
Får modda originalstereon så man får ut lågnivå direkt från förförstärkaren så kanske det blir skaplig ljudkvalitet också.

Är det någon som vet hur djupa plastlådorna i framdörrarna är?
Dvs max monteringsdjup på högtalarna?
Fi
401
Filthee
*skrot* 528i Touring -97
*Skrot* 320D Touring -02
- F31 320D -14
haha din budget på 1000 spänn är spräckt rätt så hårt :P skönt att se
Ka
5.697
Kane
Bra kit du fått ihop. Kanske lite dyrt.....

Lite över 60 mm är inga problem i framdörrarna. Går att öka djupet lite grann med värmepistol ifall det krisar men Hertzkitet har ju bara 50 mm djup så det är lugnt.
ma
7.450
marin849
Skrev ut Hertz Dieci, Energy och Hi Energy 5,25" i 2D för att provmontera före köp.

Bak går det med nöd och näppe att klämma i även Hertz HCX (65 mm djup) Länk
Både ECX och HCX är tajt med diskanten som sticker ut, man får väl modda gallret lite.

Fram stämmer att maxdjup är 58-60mm beroende på hur bred högtalare är i botten. Blir svårt att få dit HSK Länk
Isoleringen verkar ganska tajt bakom också om man skulle bygga ut originallådan 6 mm.

En sak som slog mig var hur burkigt ljudet blir när man trycker in högtalaren i hålet i taket, jämfört med om man håller den 3 cm utanför. Beror på för liten låda i taket? Lådan är ju dessutom helt odämpad. Vad gör dämpningen om man skulle sätta dit det?

Har också börjat malla på lådan i höger fack bak. Det finns ett hemligt utrymme bakom ljudisoleringen i facket, dit flyttar jag säkringarna så kan jag ha en platt botten på högtalarlådan och ändå ha 5 mm frigång mot ventilationskanalen. Tänkte kopiera den här lådan, men anpassad till E39, och med basporten uppåt istället. Länk
ma
7.450
marin849
Får snart hem Hertz ESK 130. Fick ett tips från ljudstudion i Växjö (de verkar mycket trevliga där!) där jag beställde högtalarna att på E39 kan man med fördel kapa originalhögtalarlådarna i framdörrarna längst bak så att man får en port där, och sen in med väl avvägd mängd dämpull.
Detta för att minska den kraftiga puckeln i basen pga den lilla lådan, som gör att ljudet blir så burkigt.

Låter som en god ide!
Intressant, testa gärna detta med högtalarna i framdörrarna och återkom med resultatet. Alla lösningar och modifieringar, speciellt enkla utan stora kostnader, är ju värda att prova.
Det som möjligen kan vara negativt, speciellt på lång sikt, är ju att man öppnar för fukt in mot högtalaren, och att man riskerar slå sönder den stackars högtalarens membran och upphängning när man stänger igen dörrarna pga lufttrycket som alltid blir i bilkupén vs. den "öppna" sidan ute i dörren.
Samma sak har många fått uppleva när man monterar högtalare fritt i hatthyllan utan låda under. Tag loss en högtalare och känn i hålet när en kompis slår igen bakluckan...
Att släppa ut ljudet, speciellt basen och om det är lite effekt, i dörren kan även generera en del skrammel och framför allt resonanser i plåt och plast därinne.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.