AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
25.187

byta högtalare i E39 touring

Sida 3 av 5
Jag är lite nyfiken: På vilka premisser har du beställt just dessa produkterna, på priset enbart, eller på data och specar, utseendet, rekommendationer från andra?
Tänk så här: Man får vad man betalar för, man får aldrig "någonting för ingenting".
Därmed inte sagt att det inte kommer ljud ur sakerna, men man blir lätt besviken om det t.ex låter illa eller inte står pall för fukt, går sönder efter kort tid osv.
Därmed inte sagt att du själv inte blir nöjd, vilket ju är huvudsaken.

Data och siffror är ju rena fantasier i vissa avseenden, flera hundra watt effekttålighet stämmer knappast, inte ens om det står att det "motsvarar 120W" osv, vad detta nu skulle innebära. Sätter en god peng på att de inte står pall för ens några tiotals watt kontinuerlig effekt, även om inte just effektsiffran är direkt kopplad till ljudkvalitet vilket många tyck tro.
Att det skulle vara 98dB känslighet vore inget annat än en revolution, möjligen har man kastat om siffrorna..

Dubbla diskanter i dörrar osv: Vissa utrustningsalternativ innebär att alla galler är inte bestyckade med högtalare, det kan alltså sitta en (förmodligen blockerad) ljudöppning med galler utan att det sitter någon högtalare bakom.
Diskanten har du uppe vid sidospegeln.

FP
Visa användare
73
Reagan86
BMW E39 525i -02
BMW E90 325 Xi -06
Jo de är klar man får vad man betalar för. I mitt yrke som datatekniker så vet jag precis.

Kan tänkas att jag skrev här för att jag har dålig koll och ingen aning om vad jag ska köpa? Kunde lägga max 1000kr så de fick bli som de bli. Ingen kunde ju hjälpa mig med vad jag borde köpa för pengen. Verkar va delade meningar om allt. Min förväntning på grejjerna är ju inte att de ska blåsa ut dörrarna och jag ska få orgasm som kommer ur öronen. Nu höftar jag en siffra.. få jag 15% bättre än va jag har nu så är ja nöjd. Kollade bättre prylar på div bilstereo sidor men allt ja ville ha blev fort för dyrt. Har heller ingen aning om vad slutsteget i bilen klarar av. Nån sa att i taket spelar de ingen roll va man har så de blev billiga högtalare där.. tyckte 300 va billigt nog för jag skulle kunna lägga en högre peng på ett framsystem som nån sa va mycket bättre.. Ett kit skulle de va. Letade runt flera sidor och eftersom jag iaf vill ha lite bas.. vet att de e svårt med 5.25 å mellanregister. Hittade ett youtube klip på de där högtalarna och de lilla jag hörde där så verkar de spela över min förväntan... även om men mobilfilm låter skit i en bil som de spelas musik i.

Just nu hade ja iaf inte råd med mer men kanske byter system igen om nått år eller 2 om ja inte är 100 nöjd.

Länka ett komplett system för 1000kr så få jag se hur de ska se ut så jag vet till nästa gång!

Hur som helst tro ja detta bli bättre än va jag har och då bli jag nöjd eftersom jag inte har så höga krav. Jag är dock de första att erkänna om jag hade fel. Återkommer med allt på plats

PS. Nej jag kollade inte jättemycket på watten men lite efter RMS gick ja väl. Efter de slutar väl min kunskap om detta.
Jag kan inte ge specifikt råd, BSW och MB Quart är kända utbytessystem i BMW, sen finns det ju massor av "universal" i olika klasser.
En tusenlapp för ett system med fyra högtalare inkl allt är billigt, i den prisklassen tror jag inte det skiljer så mycket mellan olika "märken". Allt kommer från Kina, bakom 50 "brands" ligger kanske ett par tillverkare.
Man använder ibland RMS (Root Mean Square) som en slags "kvalitetsmått", en medeleffekt som skulle motsvara det man förr kallade sinuseffekt eller kontinuerlig effekt, fast det inte stämmer inte riktigt.
120W medeleffekt är ruskigt mycket, tänk dig att hålla en 100W lampa instängd i handen... En liten talspole som på dessa högtalarelement kan helt enkelt inte hantera och omsätta detta till mekaniskt arbete, den brinner efter en stund.
Att lyssna på ett YT-klipp i datorn kan ju så klart inte ens remotely återge hur samma högtalare låter i en bildörr eller takmontering. Om man ens länkar ut ljudet från denna högtalaren, man kan ju spela med vad som helst...

Men åter, huvudsaken är att du blir nöjd. Monera noga, stabilt och tätt, använd tätmassa eller packningar där det behövs. Även en högtalare för 5000 låter skit om den inte är lufttätt monterad.

FP
Fi
401
Filthee
*skrot* 528i Touring -97
*Skrot* 320D Touring -02
*såld* F31 320D xdrive -14
*såld* F11 520D xdrive -17
- F31 320D -14
jag tyckte det såg dyrt ut för det du köpt på tradera och då är det märke som jag aldrig set/hört talas om...
Jag beställde 2x alpine koaxial och satte i taket bak och sen ett front kit med diskanter 5.25or och delningsfilter och allt det FRÅN ALPINE kostade inte ens 900kr
Fi
401
Filthee
*skrot* 528i Touring -97
*Skrot* 320D Touring -02
- F31 320D -14
oh btw så ser det ut som att det sitter diskanter i min bil i bakdörrarna men det gör det ikke så kolla det först också
Visa användare
73
Reagan86
BMW E39 525i -02
BMW E90 325 Xi -06
Ja alla märken utom GAS och MDS är väl okända för mig :D
Hade en GAS 2x12" baslåda i förra bilen. Alpine? ska kolla på dem.

Tycker jag hör den diskanten på förarsidan om jag lutar mig bak och vrider huvudet mot den. Har inte kollat mer nog än så. De få bli efter jobbet. Hoppas ja få hem nån av grejjerna idag nu så jag kan börja! :D

Visa användare
73
Reagan86
BMW E39 525i -02
BMW E90 325 Xi -06
En dum fråga till... Vad är effekten på slutsteget man har i bagaget? Den lär väl va kopplad till alla högtalare?
Visa användare
73
Reagan86
BMW E39 525i -02
BMW E90 325 Xi -06
nu kan ni skratta åt mig... tro på fan att en högtalare skorrar/knastrar.... crap! Inte fått framsystemet än men de är annat märke.. hoppas de funkar iaf..
Visa användare
73
Reagan86
BMW E39 525i -02
BMW E90 325 Xi -06
se på fan.. de va en baslåda ovanför batteriet.. Upptäckte de då jag hittade var man ställer in basen på stereon... :D hade kunnat va bra att veta om!
Fi
401
Filthee
*skrot* 528i Touring -97
*Skrot* 320D Touring -02
- F31 320D -14
haha fin koll du har på va det är för grejjer i din bil :P men jag antog att du hade bas ovanför batteriet då du skrev att du hade ett slutsteg! mig veterligen så har man inte steg utan bas :P kan ha fel dock :P

Är det en ny högtalare du monterat i taket som skorrar?
Visa användare
73
Reagan86
BMW E39 525i -02
BMW E90 325 Xi -06
Visst har jag! :D Har faktiskt aldrig sett den lösningen i nån bil. Nu väcks ju nya tankar.. kan man uppgradera den på nå vis eller palla inte slutsteget mer? Går ju 4 kablar in i den. Antar att de är nån koppling höger vänster som går ihop där.

Hur som helst ska ja beställa nya till taket!! :D xD

De får inte bli fel igen.. vad bör ja beställa dit som är prisvärt? Bespara mig jobb och behåller diskanten i dörren bak så de bli inget koxial till taket! Som orginal alltså fast bättre! HELP! max 400kr!
Fi
401
Filthee
*skrot* 528i Touring -97
*Skrot* 320D Touring -02
- F31 320D -14
slutsteget klarar nog knappt det som sitter där redan :P
Fi
401
Filthee
*skrot* 528i Touring -97
*Skrot* 320D Touring -02
- F31 320D -14
Länk

Dom har ajg men kom ihåg att du bör fixa någon ram runt så det inte är springor emellan, runt högtalaren
Visa användare
73
Reagan86
BMW E39 525i -02
BMW E90 325 Xi -06
Nu slår ja till med min okunskap igen. Är inte 35W RMS lite lite? vill ju kunna kräma lite iaf :D Intressant för priset iaf :D
Fi
401
Filthee
*skrot* 528i Touring -97
*Skrot* 320D Touring -02
- F31 320D -14
fast dessa va 25w rms :P
själv har jag ingen aning om det här med watten :P
Visa användare
73
Reagan86
BMW E39 525i -02
BMW E90 325 Xi -06
jo men hur låter dem då om du krämar på lite och ha vridit upp basen lite?
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Lasse, intressant!
Hur upplevs skillnaden när man sitter i baksätet?

Och hur låterbasen i dem mot org?
Mot org vill jag ha mindre bas i taket då den bara låter illa, o sedan separst sub istället.
Visa användare
73
Reagan86
BMW E39 525i -02
BMW E90 325 Xi -06
Filthee tro du dessa duger att kräma på med? är väl samma som din fast 40w. Alpine SXE-1350S
Fi
401
Filthee
*skrot* 528i Touring -97
*Skrot* 320D Touring -02
- F31 320D -14
ja alltså tro inte att du får ut någon vidare bas ur ett par 5.25or men ajg tycker jag spelar ganska högt med dom.. det är ju så klart budget högtalare och jag ska själv byta ut dom nu i sommar mot något mycket bättre
Visa användare
73
Reagan86
BMW E39 525i -02
BMW E90 325 Xi -06
Nä ska väl inte basa så med dem men när man vrider på basen vill man ju inte att de ska börja låta skit på en gång. Typ skorr eller knaster.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.