AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
25.190

byta högtalare i E39 touring

Sida 1 av 5
Visa användare
73
Reagan86
BMW E39 525i -02
BMW E90 325 Xi -06
tänkte dundra in dessa Länk i taket på min BMW. De jag har nu låter illa om man vrider på lite.

Fråga/or

Passa de ens? 5.25" i dörrarna med? Ska de va 2 vägs i dörrarna med? Är de svårt att byta själv?
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Ingen mening att byta i taket. Skaffa bättre än original fram istället, det är 5.25" där. Vad har du för stereosystem i bilen?
Visa användare
73
Reagan86
BMW E39 525i -02
BMW E90 325 Xi -06
Hej och tack för svar!

Har vanliga CDn med pixelfel :D

Har alltid kört med baslåda förut. Behöver allt utrymme nu så de bli bättre högtalare i dörrar och tak. Hittat en video om hur man byter i dörrarna. verka lätt. Är de inte lika bra att byta i taket på en gång? Ska de va 2 vägs i framsystemet med? finns väl vissa som bara är basar med?
Ka
5.697
Kane
Om du har vanligt högtalarsystem så blir ett tvåvägs-kit bra fram. Det är för dålig akustisk miljö i taket för att ett byte skall ge någon större effekt.
Visa användare
73
Reagan86
BMW E39 525i -02
BMW E90 325 Xi -06
Om man vill byta cdn i den, hur går man till väga då? en Länk eller passar inte de?
Fi
401
Filthee
*skrot* 528i Touring -97
*Skrot* 320D Touring -02
*såld* F31 320D xdrive -14
*såld* F11 520D xdrive -17
- F31 320D -14
jag har bytt rubbet! rekommenderar att göra det i din också kan knappast bli sämre :P
vanlig stereo har jag enkel DIN har jag monterat också! jag valde att sätta dit den över BC inte alls lika snyggt kanske som med en ram som är byggd för enkel din men jag ville ha kvar BC..

Ett varningens finger för dom där JVC högtalarna är att fästet är fel på dom.. du måste köpa 5.25or som har en ring runt högtalaren med hål i och inte som på dom JVCarna

Så här bör dom se ut Länk

Jag monterade alpine högtalare som ser ut som JVCarna du länkade och då blev det helt öppet runt om högtalaren mellan skruvarna (Inte bra) :P hoppas detta hjälpt lite :P
Fi
401
Filthee
*skrot* 528i Touring -97
*Skrot* 320D Touring -02
- F31 320D -14
och btw så byter man högtalare genom att pilla bort gallret som sitter för med en skruvmejsel eller liknande sen ser du resten själv :P (4 skruv)
Visa användare
73
Reagan86
BMW E39 525i -02
BMW E90 325 Xi -06
BC?

Var finns ramarna att köpa?

Ok letar andra högtalare då :D
Fi
401
Filthee
*skrot* 528i Touring -97
*Skrot* 320D Touring -02
- F31 320D -14
Boardcomputer :D Länk
den sitter under din cd antar jag :D

Bilradiolagret har ramar finns säkert på flera ställen
Visa användare
73
Reagan86
BMW E39 525i -02
BMW E90 325 Xi -06
verka va svårt att hitta sånna högtalare till ok pris.. de va ju tråkigt!! de där adaptrarna va ju svindyra! aj fan..

Fi
401
Filthee
*skrot* 528i Touring -97
*Skrot* 320D Touring -02
- F31 320D -14
ja mina alpine sitter där dom sitter i alla fall då jag inte orkat engagera mig i det :P
är du llte händig kanske du kan fixa en ram att sätta i först så att det inte blir några springor.. har funderat på det själv att göra nått dyligt i 1mm plåt eller kanske någon plast
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Jag ser en anledning att byta högtalarna i taket och det är att få diskant även bak. Filthee vilka har du? Är det tvåvägs?

Fi
401
Filthee
*skrot* 528i Touring -97
*Skrot* 320D Touring -02
- F31 320D -14
Nej det är in te 2 vägs högtalare i taket som jag har! vanliga 5.25.. men det är enbart för att original skramlade som f*n
Rätt roande att läsa i produktspecar och text för produkterna hos Netonnet..
Förutom komiska beskrivningar av material, "konbas" mm,
t.ex uteffekt 220W.. högtalare har ingen uteffekt, möjligen har de en effekttålighet... Lösa högtalarelement har knappast något frekvensomfång t.ex 50-25000 Hz heller, och i synnerhet inte utan att ange inom vilka nivåer... Däremot en monterad högtalare i ett system, en låda osv... som är helt avgörande för slutresultatet. Som det nämns, blir inte monteringen tät och stabil så blir resultatet helt kass. Frågan är som redan skrivits om taket bak i Touring har någon optimal "låda" för högtalarna?
Bättre att satsa på en lite kraftigare förstärkare och en mer kontrollerad miljö (låda) för högtalarna, då blir resultatet mycket bättre.
Även specarna för stereon är lätt överdrivna eller knepiga. Uteffekten för bryggkopplade steg vid 14V drivspänning blir aldrig mer är runt 18W vid någorlunda uthärdlig dist och normala högtalare, ändå skriver alla 50W eller mera...
Allting går att sälja med mördande reklam... Netonnet är inte värre än många andra skall sägas.
Hälsar surgubben... som bara vill tipsa, gå till en handlare inom billjudsbranchen, ställ frågor, begär fram riktiga datablad osv. Du blir mycket nöjdare med resultatet..

FP
Visa användare
73
Reagan86
BMW E39 525i -02
BMW E90 325 Xi -06
Sammanfattning! Rätta mig om jag har fel!

5.25" tvåvägs på alla 4 högtalarplatser.

Bak krävs de speciella med ring eller adapter för att de skall passa.

Fram passar alla 5.25"

Bör byta de fram först för bäst resultat om jag ska börja med att byta 2.
Ka
5.697
Kane
- Fram skall du inte köra koaxer om det är det du menar med tvåvägs. Tvåvägskit skall du ha men det kanske du menade.
- Bak passar visst 5.25" utan adapter, där kan du köra koaxer. Men som tidigare skrivit är det lite overkill att byta bak.
Det sitter inga tvåvägshögtalare original i min bil i varje fall, om du med "tvåvägs" menar koaxialhögtalare (både bas/mellan och diskant i samma). I taket är det rena bas/mellanregister 5.25 och även i framdörrarna, fast där även kompletterade med diskanter. I bakdörrarna sitter det även diskanter i min bil.

Rätta mig om jag har fel, men jag tror koaxer brukar vara lite billigare och låta lite sämre än att ha separata högtalare för bas/mellan och diskant.

Är själv ingen sterero/hifi-nörd, och bytte till dessa i taket bak på min touring:

Länk

Mest pga den ena var trasig. Upplever ändå ljudet som betydligt bättre, luftigare iom att det kommer diskant där bak.
Visa användare
73
Reagan86
BMW E39 525i -02
BMW E90 325 Xi -06
De är ju just detta som förvirrar mig!! :D

Vad är de för skillnad mellan koaxer och 2 vägs? och vilka ska jag ha vart liksom? Kit? Får man inte med en massa annat då?

Ja vill bara ha de så bra som möjligt till liten insatts och peng. Är inte ute efter att spela "my hump, my hump, my hump" på coop parkeringen så de hörs ända in.

Har kollat upp hur man byter så de fixar ja. Dålig koll på högtalare dock.

Så vad bör jag ha? 5.25 unten grejjs i mitten på framhögtalarna? Länka gärna nåt så jag kan läsa lite :D koaxer bak.. de fatta ja nu! de är sånna här Länk typ. haha. Så de enda ja funderar över nu är fram.
Visa användare
73
Reagan86
BMW E39 525i -02
BMW E90 325 Xi -06
är detta koaxer? står ej om de.. bara 2 vägs iaf. Länk
Koaxer är de högtalare som har flera element i samma korg. T ex de du senast länkade till.

Namnet kommer från att de använder samma centrumaxel, mitten på högtalaren.

Koaxialer låter okej och är enkla att koppla in, det är bara plus och minus.

Separata högtalare (t ex bas och diskant i olika högtalare) kräver däremot delningsfilter = mycket mer jobb om det inte redan finns.
Visa användare
73
Reagan86
BMW E39 525i -02
BMW E90 325 Xi -06
ok! Då bli de nog såna. Fast samtidigt ha man ju andra diskanter i dörrarna.. små jäklar men de kanske inte spela nån roll?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.