|
|
|
|---|---|
|
Hej, Vi har precis köpt en 520d från 2008 (E61) på vilken jag tämligen direkt fick upp felmedelandet: " Steering lock faulty. Electronic steering wheel lock is not disabled once the engine has been switched off. Engine cannot be restarted. " 1:a gången detta hände var jag i närheten av en BMW verkstad som läste ut felkoderna och "släckte" varningen, de sa då att om meddelandet kommer tillbaka är det troligen byte av rattstång ca 9.000:-...... Idag kom meddelandet upp igen (suck), bilen går trotts meddelandet att starta och köra som vanligt så nu till mina frågor. 1. Törs vi använda bilen under en tid trotts meddelandet eller riskerar vi bli stående med en bil som verkligen vägrar starta ? 2. Jag har funderat på att köpa utrustning för att kunna läsa ut och släcka felmeddelanden, går detta att släcka och vilken utrustning rekommenderas ? 3. Är det endast byte av rattstång som gäller, känns som en stor del för ett "litet" fel ? Tack på förhand | |
|
Har haft det problemet sedan bilen var ny. Det händer dock bara ca 2 ggr per ar att bilen inte gar att starta. Jag tar ut nyckeln och vrider pa ratten och da har den alltid startat och fungerat felfritt igen. |
|
| Ok, Fast jag antar att det innebär att du lever med den röda och eller orangea varningssymbolen ? | |
|
För mig försvinner alla felmeddelanden, da rattlaset släpper och jag kan starta bilen. Min verkstad har haft bilen inne flera ggr men de har aldrig löst problemet. Jag har slutat bry mig, da det händer sa sällan. Har förvisso en 06:a, men "nyckel" är samma som LCI. |
|
|
Tack, Någon med info om man törs köra respektive kan släcka lampan själv iståfall vad ska jag köpa för kabel & mjukvara ? |
|
|
Jag har fått upp "elektroniskt rattlås ur funktion" på 130in... har då berott på svag spänning från batteriet, nu har den tänts igen så jag ska byta batteri på onsdag. Kanske samma för dej? /Jonas |
|
|
Jag sätter ett litet hopp till batteriet, när detta inträffade igår hade jag glömt nyckeln i tändningen (2 dagar) så jag kan mycket väl tänka mig att det sänkt polspänningen en del. Rattlåset går både i och ur som det skall dock så lyser varningssymbolen röd/orange så jag önskar släcka denna, men vilket program/kable behövs ? |
|
|
Hackeforsbil i Linköping trodde inte det var något fel på mitt rattlås utan att endast mjukvaran behövde uppdateras á 1200:- , jag kan väl tycka att en mjukvaruuppgradering borde vara lite billigare om det finns erkännda problem med mjukvaror. Finns det ingen av er som kan svara på vad jag skall använda för mjukvara till min nybeställda kabel: Länk Det jag vill göra är att läsa/resetta felkoder samt ev programmera för cd-växlare i min E61 2008 LCI |
|
|
Hade ju min bil inne igår, batteriet var (tyvärr) hur bra som helst... Troligen måste rattlåset bytas på min, men verkstaden ville vänta för att se om problemet verkligen kommer tillbaka ännu en gång då det gick utmärkt att bara släcka lampan (den brukar tydligen tändas direkt igen om det verkligen är nåt fel på det elektroniska rattlåset) /Jonas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.