|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag har bestämt mig för att köpa 118d pre-facelift och har kollat runt ganska länge. Har nu hittat ett bra objekt i det skick jag letar efter, samt den utrustning jag vill ha, för ett rimligt pris. Den har dock en tuningbox från Schmiedmann installerad 122hk->148hk(sedan förra sommaren) vilket inte känns helt bra. Vad kan ha påverkats i motorn av denna relativt korta tid med Box? Han har precis haft den på Service där de bytte partikelfiltret, vilket kanske är det som påverkas mest? Däremot är det ju inte helt positivt att det behövdes bytas endast 9 månader efter tuningboxen sattes in. Nåja, jag är osäker på hur tuningboxen fungerar, folk verkar hävda att den ställer bränsletrycket hårdare, men ägaren till bilen hävdar att bränsleförbrukningen sänks med 10%? Long story short: 118d med 9 mån tuningbox, värd att köpa, eller ska jag leta vidare? Vad ska jag se efter som blivit bytt på service, förutom partikelfilter? (som ev påverkats av tuningen). Tack på förhand | |
|
Du har rätt i att pf tar mest stryk av tuningbox och även att bränsletrycket ställs på med en box, att förbrukningen sänks är endast ett försäljnings trick då dom anser att man kan växla tidigare och därmed spara bränsle. Kolla på grenrör och sådant att det inte är sprickor och dyligt pga hög värmeutväckling. Finns det inte fler 118d tillsalu? |
|
|
Hej, Tack för svar :) Givetvis finns det fler till salu, men jag har tittat runt på en del, och jag känner att jag vill ha en del utrustning som gör bmwn till den premiumbil den ska vara, tillsammans med relativt OK ytfinish (väldigt många som har icke-fixade lackskador... som att be om rost?). Däremot kan man givetvis vänta på en bättre, men det var lite därför jag startade tråden eftersom jag har dålig koll på hur mycket skada drivlina/motor tar av en sådan tuningbox. Men jag uppfattar det som att ditt råd är att vänta på någon annan? :) Hoppas jag joinar gänget som bmw-ägare snart. Återkommer nog med lite frågor på forumet isf :) |
|
|
Det är ingen fara, den bilen klarar av den effekten utan problem. Det handlar inte om någon jätteökning i effekt precis. Vi pratar om 26hk och kanske runt 80nm effekthöjning. Är inga dramatiska höjningar. PF-filter tar mest skada av många kortköringar där den inte får värmas upp tillräckligt. |
|
|
Nja... Varför inte vänta ett tag ELLER pruta hårt? "Jag gillar bilen men tyvärr är det så att jag inte känner mig helt komfortabel med bilen till det priset som du begär pga den har en så kallad piratbox. Om bilen aldrig haft någon piratbox så hade jag kunnat betala det du begär, men nu är det ju inte så" Motargument: "Jo, men du får ju ett nytt partikelfilter" "Ja, men då frågar jag mig vad mer i bilen som tagit stryk av trimboxen". Hela den diskussionen slutar ju i att du lägger ett bud som DU är komfortabel med, och inte säljaren. Kommer ni inte överens så avslutar du med att "det finns ju många andra 118d med Msport och sportstolar." Lycka till! |
|
|
Klart bilen klarar effekten och tror inte att något i drivlinan skulle ta stryk, men ska man trimma så ska man trimma på rätt sätt. vet bla många volkswagen som har spräckt grenröret efter att det gått varmt efter en "Effektbox". Problemet är ju att bilen går fet med för mycket bränsle och därmed blir det jäkligt varmt på avgassidan, speciellt om pf är igensatt så du får extra mottryck. Jag skulle nog vänta på en annan alternativt pruta. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.