AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.626

Behöver hjälp med smg1 m3-97 kopplar inte ur ordentligt

Je
11
Jens_89
328iA sedan-95
328i sedan-96
m3 smg-97
Hej.
Märkte här om dagen när jag lade i backen att smg enheten tog tid på sig att få i växeln och att den inte kopplade ur ordentligt så det skorrade när växeln gick i. efter det funkade allt som det skulle både i manuel och automat läget, tills idag när jag skulle ta en sväng! körde iväg på 1:an växlade till 2:an utan problem men när 3:an skulle i så ville den inte. den bröt varvtalet som vanligt men lade aldrig i någon växel. jag stannade och startade om bilen och då lös det en varningslampa och i displayen så står det att 3:an är i och en varningstreangel.
dock gick det att växla men det tog litte extratid mellan växlingarna.provade sedan hemma att lägga i växel från 0 till 1 och då låter det från smg enheten att den försöker få i växeln men att den inte kan koppla ur ordentligt så det skorrar när växeln ska i.
har kört ca 100-150 mil i bilen sen jag köpte den i höstas så har inte direkt någon större koll på smg enheten.

Jeg är väldigt tacksam för tipps och råd om det är någon som varit med om något liknande.

ursäkta stavningen! har typ dysleksi eller något,

mvh. Jens

Jensa
Visa användare
83
Birgeer
BMW M3 3,2 -97
BMW 318 -97
VOLVO 142a -72
BEACH BUGGY-67
Husqvarna -67
HUSQVARNA MILITÄR-68

hej.Tror du har för dåligt tryck i hydral pumpen.Du får nog börja med en luftning.
Je
11
Jens_89
328iA sedan-95
328i sedan-96
m3 smg-97
ok då provar vi det! någon info på hur man gör?
M.v.h. Jens
Visa användare
83
Birgeer
BMW M3 3,2 -97
BMW 318 -97
VOLVO 142a -72
BEACH BUGGY-67
Husqvarna -67
HUSQVARNA MILITÄR-68

nja inte mer än att min står nu nu på verkstad och jag håller tummarna att det bara är det kvar att göra nu.Jag får besked snart.Tyvärr något special luftning tror det ska vara upp 80kg tryck inget man gör med vanligt luftning.Jag hade oturen att hydral motorn brändes så det har varit ett jäkla farande med transport fram och till baka:/
Je
11
Jens_89
328iA sedan-95
328i sedan-96
m3 smg-97
å fy fan! låter inte kul. hur betedde sig din då?

m.v.h. Jens
Je
11
Jens_89
328iA sedan-95
328i sedan-96
m3 smg-97
den åker in på felsökning på måndag! inte direkt vad jag hade tänkt börja sommaren med! men men det är ju fredag iallafal!

trevlig helg!

m.v.h.

Jensa
Visa användare
83
Birgeer
BMW M3 3,2 -97
BMW 318 -97
VOLVO 142a -72
BEACH BUGGY-67
Husqvarna -67
HUSQVARNA MILITÄR-68

.ja orkar inta ta hela historian.Det börja med ett besök på verkstan sluta med att jag fick bärgats hem för verkstan ej kunnat hitta felet, betalade 0 kr för tre dagar.
.Valde en annan verkstad (BMW )verkstad som hitta felet direkt men kunde inte lova att det bara är pumpen,en ny komplett satts kostar 37000kr plus jobb och kanske mer..valde att ta hem bilen på transport tyckte det var i häftigaste laget.Nu är den inne på verkstad för tredje gången effter jag själv har bytat pump.Lämna in den i torsdags-fredags för en luftning felsökning fick besked på fredagen att han vill ha mer tid att felsöka, så klart är det alltid något annat oxå,i nu läget väntar jag på denna verkstad ska ringa på måndag..Känslan är rutten det har gått mer en ett år sen det börja.Bilen är anställd och i toppskick går att starta men inte att köra. att sälja kommer inte på fråga.Att köra den på biltransport hit och dit till olika verkstäder suger hyra släp jobbet ska passa och ALLA
förståsigpåare har frågat om jag lagat den snart.Jag hade lagat den direkt om jag bara vet felet:/
gO
1.407
gOry
335i Touring
Bygg om till manuell! Ni behöver inte ens byta låda för det!
Je
11
Jens_89
328iA sedan-95
328i sedan-96
m3 smg-97
Börjar bli sugen på det! Har hört att det är en massa saker som ska bytas! Låda, kardan, bakaxel m.m. Men så kanske det inte är?
Je
11
Jens_89
328iA sedan-95
328i sedan-96
m3 smg-97
Har testat bilen idag och då funkar det och varningstreangeln på displayen är borta . Dock så märker jag att om ja står parkerad i backe så har den svårt att lägga i växeln.? Väldigt konstigt tycker jag. Har kollat olje nivån och det ser bra ut! Nån som har någon aning om vad det kan bro på?
M.v.h

Jensa
Låter ändå som för lite olja eller luft i systemet, luften kanske kryper till nåt dumt ställe när bilen står i lutning? Att det är rätt sorts olja i systemet får man väl förutsätta.

Om du vill konvertera till manuell så är det inte en massa saker som behöver bytas.
Den korta versionen:
Riv bort all hydraulik, häng på en kopplingspedal, byt spakställ + fixa backspärren i lådan, fixa det elektriska. Kör!

Är naturligtvis inte så enkelt som det kan låta men det är ingen ombyggnad som behöver dra iväg kostnadsmässigt.

Här finns bra info: Länk
gO
1.407
gOry
335i Touring
Finns massa guider på nätet.. Lådan är ju en robotiserad getrag s6s 420g dvs samma som sitter i den manuella. Men den saknar lite pinaler som man kan komplettera den med (bmw säljer dessa).
Kopplingspedal med detaljer kan man hämta från skroten, du vill dock ha ny huvudkopplingscylinder och slavcylindern, förmodligen går de använda slavcylindern från smg:n men de är alltid trevligt med nytt. Jag har bytt båda på min och de blev en jäkla skillnad i känslan, växlarna slinker i betydligt lättare (jag har inte smg)..
Kanske till och med den som är trasig på din nu??
Funderar du seriöst på konvertering men inte har möjlighet själv eller hittar verkstad så kontakta mig gärna.. Har fått rätt stor rutin på att ta ner lådan på min :(
Visa användare
83
Birgeer
BMW M3 3,2 -97
BMW 318 -97
VOLVO 142a -72
BEACH BUGGY-67
Husqvarna -67
HUSQVARNA MILITÄR-68

intressant.Jag har seriöst funderat på konvertering.Hur/vad säger bilprovningen har hört det kan bli problem där
re
200
reddanger
Alpina D3 2006
318ti 1996
M 635 Csi - 88
635 Csi Race bil - 88
Något som är billigt (150:-)och värt att prova är att byta det gröna relät som sitter i smg boxen i motorrummet. Jag gjorde det då bilen i bland la ur vaxeln och trangeln började lysa. Fixade det problemet.

Je
11
Jens_89
328iA sedan-95
328i sedan-96
m3 smg-97
Var ute och provade idag igen! Till en början utan problem men sen började det igen. Den hoppar från 4an till 6 an sen går det inte att växla ner utan hopade ner direkt till 2an när jag saktade in! Fattar ingenting. Felsökningingen gav inget!

Jensa
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.