AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.061

Fläkten fungerar inte på min Bmw 328i - 08

Ho
4
Hockeycoach
328i - 08
Hej!

Ny på detta forum. Det är så att jag nyligen köpt mig en Bmw 328i 2008. Den är importerad från USA.

Nu är det så att fläkten inte fungerar för mig. När jag sätter på Max, auto eller manuellt försöker ställa in fläkten så händer det inget. Någon som vet vad som kan vara fel eller vad jag bör göra? Jättetacksam för svar!
Har det någonsin fungerat? Om inte får du vända dig till den du köpt bilen av och påtala problemet. Vad gäller elektronik problem i allmänhet är det svårt att ge ett exakt svar på vad felet är. Det enklaste är nog om du vänder till en BMW verkstad för att kontrollera om det finns några felkoder lagrade.

Gjorde du någon kontroll av bilens historik, via Carfax, innan du köpte den?
Ho
4
Hockeycoach
328i - 08
Ja det har fungerat bra i ca 3 veckor. Har andvänt bilen väldigt lite senaste veckorna dock..
Visa användare
199
judas
Volvo V40 T2 -16
Jag har precis fått samma fel på min E46 328 2000.
En dag var kupefläkten helt död. Jag har inte märkt något konstigt betende (ojämn gång) hos fläkten tidigare.

Fläktmotståndet verkar ju vara ett vanligt fel, men eftersom jag inte märkt att fläkten uppför sig konstigt utan dog plötsligt så undrar jag om det kan vara motståndet.

Vad tycker ni att jag ska chansa på att byta först: fläktmotståndet eller fläktmotorn?

(jag har kollat alla säkringarna, till och med mät dem)
Visa användare
199
judas
Volvo V40 T2 -16
Jag har plockat ur fläkten - inga synliga fel. Jag ska försöka testköra den i el-labbet senare idag för att se om den snurrar.

Jag mätte på kontakten som fläkten är kopplad till. Den ger 3 V när jag ställer fläktreglaget på fullt blås - borde den inte ge 12?
Fläkten borde väl även snurra något när den får 3 V (vilket den alltså inte gör).
Visa användare
199
judas
Volvo V40 T2 -16
När jag provkörde fläkten i labbet så snurrade den fin-fint.
Det blir till att köpa ett nytt fläktmotstånd och hoppas att det är lösningen.
Visa användare
199
judas
Volvo V40 T2 -16
Helt riktigt så var det fläktmotståndet som lagt av. Grundfelet är också klarlagt: originalmotståndet var tillverkat i Frankrike!

Det är ju f-n att man köper en tysk premiumbil, så sitter det franska skitdelar i ;-) Som tur är så är dock reservdelen tysk.
Ho
4
Hockeycoach
328i - 08
Är det någon som vet hur man byter fläktmotståndet på en e90?
Ho
4
Hockeycoach
328i - 08
Det var fläkten som var trasig på min.. fixat nu!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.