|
|
|
|---|---|
| Hej skulle kolla om bmw:s 6 växlade låda som satt i bmw e34 540 o.s.v är bra låda? Vet ju att bmw e39 540 manuella lådan ska vara ganska eftertraktad men hur står sig då den i e34? | |
|
Högre värde för E34 än E39. Detta i och med att E34 är en körgladare bil och det tillverkats färre exemplar av 540i/6 E34. S6S420G lådan är monterad i 540i/6 E34, 840 Ci/6 E31, 740i/6 E38, M5 E34 1995, 540i/6 E39 och M5 E39 och kom i just den ordningen i bilarna. Det är en bra låda men kör inte sönder synkringar eller något annat för lösa delar kan du inte köpa från vare sig Getrag eller BMW. Det brukar dock endast vara ett problem för extrema personer. En av mina har rullat en bit över 30000mil och det är som att skära smör fortfarande:). Mvh Stephan |
|
| S6S420G sitter även i M3 3.2 (E36), dvs från o med årsmodell 1996. | |
| Sämmer som Stephan skriver, det är knepigt att hitta reservdelar till lådorna. Lådorna håller dock bra. Jag har tre bilar med denna 6-växlade låda, samtliga funkar kallas, alla lådor under 15000 mil, den som gått minst har gått ca 4000 mil endast (utbytes låda från BMW som kostar fläsk, gick på föregående ägares maskinskadegaranti...). De två original lådorna som gått ca 14000 resp 12500 känns "kalas". Men man känner/märker att bilen med 4000 mila lådan är "tightare", helt klart. Lådan är rätt populär bland "turbo-nissar". För övrigt så sitter lådan även i Toyota Supra (mellan typ 93-99), om än i en något modifierad variant. Lådorna är kända för att hålla bra. | |
|
Okej men så det är samma låda som i bmw m5 e39 ? hade fått för mig att det skiljde i axlar o så, typ att den skulle ha tunnare axlar i e34? |
|
|
Så har man S6S420G lådan i tex M5 -95 kan man då ikte renovera lådan?! Låter ju asskumt att man bara kan köra tills lådan rasar? Nån måste det ju finnas som renoverar dessa lådor? |
|
|
Nix, eftersom det inte går att få tag på delar är det "ingen" som renoverar. Toyota håller dock reservdelar till Supralådan, men jag hittar ingen dokumetation på att delarna går att använda i BMW lådorna. Min M3 började helt plötsligt skorra på trean utan uppenbar anledning, från en växling till nästa. Mycket underligt och jävligt frustrerande. Det skiljer i grovlek på ingående axel mellan olika utföranden. Tex så har E36 den klenare axeln (samma som 5vxl) medan E46 har den grövre. Så ska man köra E46 låda på en E36 får man byta lamell. --------------------------------- If you can´t drift it - ditch it! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.