|
|
|
|---|---|
|
Hej Är en skriftlig offert på en bil bindande i den mån att jag som kund utifrån en offert har rätt att köpa till i offerten specificerat pris? I detta fall har handlaren klantat till sig när han skrivit offerten så det blev mycket fördelaktigt för mig som kund. | |
|
Finns säkert någon klausul där de reserverar sig mot eventuella felskrivningar. Hur mycket fel har det blivit? Handlar det om en missad nolla? __________ Mvh Grelle |
|
| ca 100 000kr | |
| Nej. | |
|
Nej, jag kan inte heller se att du skulle kunna kräva att få fullfölja affären. Några detaljfrågor dock. Var det ett så kallat "affärsförslag" som du kan få hos alla auktoriserade BMW-handlare? Ett sådant är inte en offert utan just ett affärsförslag. I övrigt så är det reglerat i avtalslagen 32§ som jag citerar nedan (1 stycket) "Den, som avgivit en viljeförklaring, vilken i följd av felskrivning eller annat misstag å hans sida fått annat innehåll än åsyftat varit, vare icke bunden av viljeförklaringens innehåll, där den, till vilken förklaringen är riktad, insåg eller bort inse misstaget." Viljeförklaring är ett samlande ord för anbud och accept. Om du t.ex köpt en bil för 1,6 Mkr så är det kanske inte så enkelt att inse att säljaren räknat fel på 100 tkr, men förhandlar ni om en bil för 150 tkr så är det väldigt uppenbart att det blivit en felräkning. Vilket regleras i den för svensk juridik så användbara bestämmelsen om "insett eller bort inse" - dvs sunt förnuft. |
|
|
Hej, Affärsförslaget är inte ett bindande anbud utan just ett förslag. /Martin Mina bilar: Länk |
|
Lasse Karlsson |
självklart nej! I så fall måste du ha säljarens underskrift, på offerten med det priset, och det har du väl inte? HA DET! modolasse |
|
Säljaren är inte firmatecknare så det spelar ingen roll vad han skriver på. ------- //Lövet |
|
| Nu framgår det ju iofs inte av förutsättningarna om säljaren/handlaren är firmatecknare eller inte | |
|
Det är han med 99,9% sannolikhet inte om det är en "vanlig" säljare. Är det en försäljningschef är det annorlunda. ------- //Lövet |
|
|
Normalfallet är att en offert till kund är bindande om inte priset är orimligt felaktigt, vilket det är. Samtidigt är du som kund väl medveten om att det är felaktigt - för lågt. E |
|
|
Kan vi inte försöka hålla oss till trådens ämne? Ts är väl intresserad av att diskutera offertens giltighet utifrån det faktum att offertens belopp är felaktigt och inte offertens giltighet utifrån om det är en behörig/obehörig person som gett ut den. Jaken: Kan du inte berätta mer om fallet? |
|
|
Fick en offert på ny bil och priset gav över 30% rabatt på en lagerbil. Jag sa att jag tar den efter kort betänketid. Då sa säljaren att han angett fel pris på bIlen och justerade priset varpå jag inte gjort mer åt saken. Anledningen att jag frågar är då jag själv signerar anbud ser det som svårt att kliva av om jag tänkt fel. I offerten står det att priset gäller så länge det inte sker förändringar utom företagets kontroll, jag tolkar det som att en sådan anledning skulle kunna vara att tillverkaren konkar exempelvis. |
|
|
Avtalslagen är gammal och tämligen svårläst men det står ändå tydligt att om någon gör ett misstag och motparten inser, eller borde inse det, så gäller inte avtalet. 32 § Den, som avgivit en viljeförklaring, vilken i följd av felskrivning eller annat misstag å hans sida fått annat innehåll än åsyftat varit, vare icke bunden av viljeförklaringens innehåll, där den, till vilken förklaringen är riktad, insåg eller bort inse misstaget. ------- //Lövet |
|
|
Ekar det här på autopower? Ekar det här på Autopower? Ekar det... |
|
|
Jaken: Jo, men det är ju just det att du direkt insåg att säljaren skrivit fel (alltså är du inte i god tro) och även om du inte insåg att säljaren gjort fel, så BORDE du i vilket fall som helst ha insett det, och då gäller som sagt ändå inte offerten. (Du KAN alltså inte ens vara i god tro) |
|
| @AlexanderK :) | |
| Fast 30% på en (svårsåld?) lagerbil behöver inte nödvändigtvis falla under vad köparen borde insett som felaktigt? Du får ju över 20% på en utgående modell med alla paketerbj. Säg att ts fått en offert på en gul F10 med grönt tyg och utan 'x-neon' som visat sig lite svår att bli av med.. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.