AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
8.010

Ska motorrummet vara nytvättat vid begagnatköp?

Sida 2 av 2
Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

Bruksbilen 1ggr om året, väldigt svag stremer använder jag då.
Entusistfordon , aldrig pga rent ny! den äldre använder jag fuktig trasa när jag ser att det är dammigt.
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Äsch, fegisar! Blås på med högtryckstvätt bara, det är inte farligt. Tänk på alla rekondfirmor som motortvättar bilar dagligen, skulle det vara så riskabelt tror jag inte att någon skulle våga sig på att göra det. Högtryck är helt klart att föredra före spolning med vanlig slang, givetvis under förutsättning att man sveper över motorn med munstycket och inte sprutar på en fix punkt hela tiden.

Moderna bilar har ju plastkåpor över det mesta ändå så mycket sitter ju tämligen väl skyddat.

Att man inte motortvättar en 3.0 CSI förstår jag däremot, å andra sidan blir en sådan entusiastbil i regel inte särsilt smutsig.

/Masten
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Kollar man en bil och den är super överallt och skitig i motor-rummet går jag därifrån. Tvättar gärna med högtryck runt motorn,men på valda delar.
Problem på E60/61, tyginnerskärmar som släpper massor av damm från grusvägen mm. Efter tvätt sprayar jag tyget i innerskärmarna fram med luftfilterspray som tar det mesta av skiten. Dagens elektronik tål inte fukt.....ej heller smuts/damm i vissa fall. Bara välja.

Mvh Jonas B
Visa användare
636
WGG
325i Touring (e91)
Jaguar F-type R
Beror på bil.

En bruksbil får gärna vara lite dammig, ungefär som "Storabjörnens" BMW tidigare i tråden. En i övrigt välpolerad entusiastbil ska naturligtvis, för att använda Bosse Bildoktorns uttryck, vara "ostkake-ren" även under huven.

ni
567
nikasp
VW Passat Alltrack 2017
Jag motortvättar kanske 2 ggr per år. Om man lyfter på huven och det ser skitigt eller förjävligt ut så undrar nog jag och många hur väl skött bilen är. Att man skulle bli misstänksam eller skada genom att tvätta motorn låter ganska snett. Självklart kör man inte högtryck men slang är helt OK. Avfettning och målarpensel gör att det blir kn***puts om det hunnit sätta sig.

Klart man håller rent under huven!
Har aldrig regelrätt motortvättat någon bil, men jag sköljer av runt fjärderbenen, tokar av alla plastdetaljer och avslutar med en semimatt vinylglans. Detta sker 3-4 gånger per år och då ser motorrummet fräscht och fint ut.
När jag köper bil så bedömer i alla fall jag den tidigare ägarens skötsel på både inredningens renhet, utsidans renhet/puts, fälgarna, motorrummet samt bagaget. En del av helhetsbilden helt enkelt.

Är bilen inte fräsch på alla dessa punkter kan det resultera i att jag helt enkelt köper en annan bil.
fredde 7
Om man håller rent under huven är det lättare att upptäcka eventuella fel tidigt.
Det är också rätt mycket trevligare att skruva med en bil som är ren.

Gino: Hade gärna velat höra agumenten för att ha bilen igång under motortväten?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.