AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
8.009

Ska motorrummet vara nytvättat vid begagnatköp?

Sida 1 av 2
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
En diskussion av viktig karaktär har uppkommit på jobbet huruvida man vill att motorrummet ska vara alldeles nytvättat när man åker och tittar på en begagnad bil.
Jag tycker det gärna får vara nytvättat för det ger intrycket av att tidigare ägare tagit hand om bilen, en annan på jobbet tycker det får smutsigt pga att man då kan se eventuella läckor och dylikt.
Billigare bruksis som i övrigt är rätt "otvättad" men med rent motorrum får mig att fundera... Är bilen däremot "kliniskt ren" både in & utvändigt med ett rent motorrum så skulle jag inte reagera nämnvärt.

En dyrare entusiastbil anser jag bör ha ett hyffsat rent motorrum, inget överdrivet dock.
Me
482
Megachef
525d E61 -06

520d F11 -17
Tittar jag på en bil och motorutrymmet är tvättat så ser jag det som negativt. Hur många har inte tvättat och sedan haft problem med att starta bilen? Vem vet var det kommit in vätska och om inte på fel ställen? Om man ringer till BMW tex, kommer dom då råda dig till att tvätta motorutrymmet eller kommer dom råda dig till att låta det vara som det är?

Vårdad bil har ingenting med tvättat motorutrymme enligt min mening. Kan bilen vara dåligt skött bara för att det finns hundhår i bagageluckan om man har hund?

Har aldrig förstått varför folk ska in där och greja, för att sedan skrika efter hjälp på AP!
Fördrar nytvättat.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Jag instämmer med Megachefen - är bilen kliniskt ren i övrigt så är det rätt naturligt att den är kliniskt ren i motorrummet också. Men jag skulle för den skull inte tycka att den är slarvigt skött bara för att motorrummet är dammigt/oljigt eller smutsigt. Då vet man som sagt att ingen varit där och kladdat med högtryck avfettning eller annat elände.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Vet inte hur det är på moderna bilar, men förr brukade tillverkarna spruta motorrummet med ett rostskyddande vax som försvinner vid tvätt med avfettning och högtryck. Ska man tvätta så ska man göra det varsamt, inte bara med tanke på elektronik och tändstiftsbrunnar.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Tvättar aldrig motorrummet i mina bilar. Det finns risk för problem men inga rationella argument för att det ska slabbas med vatten där. Seriöst hur j-a fåfäng är man om man står och skrubbar motorrummet?

-------
//Lövet
Tycker om att hålla rent även i motrrummet, dock torkar jag allt rent och använder inget vatten, underhåller man bara det är det snyggt även där.

Lite som att ha rena kalsonger :)
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Andreas, ditt motorrum måste se riktigt risigt ut.
Inte så roligt tycker jag men det är personligt.

Varför ska man ens tvätta taket på en bil, man ser ju knappt det ändå ? speciellt på högre bilar....
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Taket syns, taket kan rosta osv. Motorn rostar inte (annat än kosmetiskt), risk för elektronikproblem osv.

Mitt motorrum är "normalskitigt", varken mer eller mindre ;-)

-------
//Lövet
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Har tvättat motorrummet på alla mina bilar genom åren vid var trädje tvätt ungefär och har aldrig haft problem.
Gäller att ta det försiktigt och ha motorn igång medans man håller på...

BMW M-POWER
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
edit:

"var tredje tvätt" och inget annat.

BMW M-POWER
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Knappast på en suv om man inte är över 2 m lång :)
Aldrig stött på ett motorproblem genom att motortvätta,, dock gör jag det kanske 2 gånger om året, men jag vet att det förekommer.

Jag personligen tycker att man inte tar han om sin bil om man struntar i motorutrymmet, det är ju bilens hjärta.

Men förstår dig eftersom man aldrig ser utrymmet, dock öppnar jag ganska ofta och kollar olja osv, då vill man ju inte mötas av ett dammlager.

Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Det finns ingen anledning att vara orolig för motortvätt om man bara gör det på rätt sätt och använder sunt förnuft. Jag spolar av motorrummet i C5:an i princip varannan tvätt. Föredrar när det är rent och snyggt.

/Masten
Håller med Lövet, inget tvättande eller spolande under huven.
Däremot så torkar jag med fuktad trasa när det behövs, 1-2 ggr per säsong. "Normalskitigt" duger åt mig också.
ka
280
kalopps
Cater-pillar
Jag tvättar motorrummet när det börjar se skitigt ut, av grus och damm.
Särskilt kylaren, från salt på vintern.
Tycker motorrummet är en del av bilen, man ska hålla efter.
När jag tittar efter en begagnad bil till salu, tittar jag ofta om motorrummet är fint skött.
Kalopps
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Jag rensar löv och barr som glidit ned framme vid ruta etc, och jag torkar plastkåpor och detaljer med fuktad trasa och håller efter ev damm som kommit in och så vidare. Tillåter inget oljespill vid påfyllning, torkar upp efter eventuellt spill av vätskor, och håller allmänt rent på ett enkelt sätt och därmed är min upplevelse att jag egentligen aldrig behövt göra "motortvätt" i den verkliga meningen. Det har alltid hållt sig hyfsat prydligt med lite enkel nogsamhet.

Det här är motorrummet på min Folka t.ex. Har aldrig "motortvättat" den, bara hållt efter, En 2002'a.

Länk
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Och detta min förra Audi:

Länk

Och här min nuvarande BMW i dammigt skick, innan jag satte igång med trasan.

Länk

Kanske bara är jag men när jag ser rentvättade motorutrymmen funderar jag allt som oftast på varför det tvättats. Är det för att ägaren gillar att det är rent och snyggt eller för att helt enkelt dölja olika typer utav läckage eller andra fel som existerar?
Me
482
Megachef
525d E61 -06

520d F11 -17
Vem här inne kan säga att ni fått problem med bilen för att det varit "skitigt" i motorutrymmet?

captainoats: Vad kan gå sönder menar du genom att ignorera det?

Aldrig hört om någon som inte lyckats starta bilen för att det är damm i motorutrymmet, men däremot en massa folk pga av motortvätt.
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Torkar av det med en fuktig trasa vid var tredje tvätt ungefär, så det också är snyggt under huven. Skulle aldrig få för mig att tvätta en motor med högtryck.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.