AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.767

Lambdavärde & sportavgassystem

Har precis besiktigat min M3 3.2. Hade liiiite bekymmer med lambdavärdet. Teknikern varvade ca 2300 varv, CO=0,CO2=0, HC var runt 25-30, Lambda 1.08. HC tomgång runt 15. Iaf sedan ökade han varvet till ca 3800 o vips så var lambda 1.01, övriga värden var fortfarande som vid 2300 varv. I mina öron verkar det som om jag har ett (ohörbart) avgasläck. Slutdämparen är helt ny Eisenmann Race. Jag har INTE svetsat anslutningsrören utan bara dragit ihop de med klämmor. Kunde inte se spår efter avgasläck under bilen, alls. Förra året med originalavgas var alla värden klockrena med en gång (den har gått ca 40 mil sedan besiktningen 2012). Förslag på åtgärder? Har ni andra med Eisenmann svetsat anslutningsrören så som Eisenmann rekommenderar?
Bilen blev förövrigt godkänd då lambda var bra runt 3800 varv.
Kollade precis protokollet från 2012, 24 mil har den gått fram tills dagens besiktning. Fjolårets värden var snarlika årets (bortsett från att de var bra vid ca 2500 varv/min), i klartext CO=0,CO2=0,HC=9,Lambda=1.02.
Vad annars kan det vara än ett mer "voluminöst" avgassystem eller ett eventuellt läckage? Kan det faktum spela in att Eisenann systemet är ingalunda inkört då det bara suttit på i max 8-9 mil?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Du har garanterat något litet läckage som suger in luft (syre) till mätningen längre bak vid avgasrörets mynningen, vilket även mätvärdet tyder på då det är ett luftöverskott enligt lambdavärdet.

Är det bara tätt skall volymen inte spela någon roll.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
gO
1.407
gOry
335i Touring
Jag har själv ett Supersprint catback har inte svetsat något, de ska inte behövas om de är liknande konstruktion som original.
Jag såg dock de kunde läcka kondensvatten ur skarven.
Så jag tog isär vid skarven och la på sikaflex på röret och packningen eller stålringen som sitter i konan så nu är de tätt!

Under insuget brukar de också finns gott om spruckna slangar, jag har fått byta Länk nr 6
Länk nr 11 och nr 5
Ok. Kanske möjligt att det läcker mellan katalysatordelen och (de nya) anslutningsrören trots att jag rengjorde katalysatordelens anliggningsytor noga, dvs där Gory beskriver. Mer troligt att det kanske läcker mellan anslutningsrör-slutdämparen, där skall det svetsas enligt Eisenmann...
Det lustiga är att lambda blev kalas inom loppet av ca 3-4 sek vid ca 3800 varv/min, borde det inte sugas in mer syre när gashastigheten ökar?
gO
1.407
gOry
335i Touring
Jag vet inte hur trycket i avgassystemet påverkar hur mycket som tillåts sugas in..
Vad kallas egentligen effekten?

Kommer catbacken i flera delar? Är de rör som trycks ihop i rör så är de väl bara täta dom på samma sätt som jag beskrev eller med riktig avgastätning..
Hur är lambdasonderna? Min fettade på sam fan innan jag bytte båda sonderna.
Hur är skarven mellan grenrör och katalysatorerna?

Sen så har du hela den här biten Länk
Jag har byggt bort hela min luftpump och ersatt nr 6 med ett täcklock och ny fiberpackning.
Men efter backventilen som borde förhindra att de läcker in luft ifall någon av gummislangarna är torra vilket dom var på min.
Men ett läckage innan lambdasonderna borde väl göra så att den går fetare?
fredde 7
injektorverkan?
Hos Eisenmann så är dämparen en del. Om man INTE köper anslutningsrören måste man kapa originalrören så nära ljuddämparen det bara går o svetsa ihop. Jag har nya packningar där avgassystemet är delat, dvs efter katten. Lambdasonderna tror jag inte på, som sagt klockrena värden för bara 24 mil sedan men då med original, o värdena är ju egentligen lika bra nu men med den skillnaden att lambda drog iväg lite vid 2500. Kan ju oxå vara som så att systemet sätter sig o blir helt tätt i skarvarna efter ett tag? Skall iaf kolla originalskarven en gång till.

Gory: Är det lika mycket jobba att slita ut plenum på E36 som det är på E34? Några svårigheter att tänka på?

Skall tilläggas att bilen går riktigt-riktigt bra, verkar inte sakna nån effekt vad jag kan bedöma, men jag kan ha fel:). Bilen har gått 12600 mil, o motorn knappa 9000 mil då den fick en AT-motor runt 2001, Sachs Vanos har den med, inte HELT tyst, bara ett litet "morr" på tomgång men inget av det där typiska rasslet när varvet faller (hörs väl mest kring 1500-2000 varv/min)
gO
1.407
gOry
335i Touring
Skulle nog inte hoppas på att de blir tätt med tiden, kan du inte hålla för utblåsen och lyssna känna? Kanske spraya på sopvatten men de funkar nog bara ifall systemet är kallt så de inte torkar direkt.
Tråkigt att de inte skickar kompletta delar, men jag antar att de är för att de ska vara lättare att skicka.
Hur är skarven mot dämparen då? Går de att få dit en riktig avgasklämmor? Är de nån slits så röret tillåts klämmas ihop?
Tar ju inte så lång tid att riva ner och trycka dit lite tätning.

Vet inte hur mycket jobb de är att riva på en S38 men tycker konstruktionen ser lika ut.. Du frågar en som har plockat ner lådan ett borttappat antal gånger i vinter, och de är inte allt :D

Sitter en klämma som håller en kylvattenslang på plenumet strax bakom oljestickan! Och ja lossa skruven som håller oljestickan så får man lite mer utrymme, sticka går då att flytta lite på.
Sen var de en slangklämma under som inte hade sexkantskalle och mejselspåret var utformat så att den bara går att dra åt, vem konstruerar såna?
Efter jag fick loss skiten med polygrip så skar jag ett spår i den!

Skönt med tyst vanos, men tilläggas bör att rasslet har egentligen ingen påverkan av funktionen.
Jag tog emot detta i veckan! Länk Inte för att jag har några problem med vanos. Men de kan ju inte skada med en renoverad enhet :D
Eisenmann skickar bara slutdämparen, anslutningsrören är en option. Skall svetsas där enligt Eisenmann, inga slitsar men jag drog ihop de ändå så det sitter bra. Har även en annan M3 3.2, även den med Eisenmann, med klämmor vid dämparen även där...
Får nog ge mig på att svetsa o riva plenum o byta "lite" slangar. Har S50 bränsleslangar under plenum precis som S38? Eller är det rör hela vägen?
gO
1.407
gOry
335i Touring
Bränsleledningar är inget du behöver oroa dig över. Dom går där bakom men inget som är i vägen, se här Länk du ser dom sticka ner vid oljesumpen.
Men om din maskin bara gått 9000mil så känns de som att borde vara fräsht.
Du kan ju alltid kolla upp underifrån vid vänster bärarm, kanske behöver lossa plasten under. Lys med ficklampa...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.