|
|
|
|---|---|
samke |
Hej! Det nalkas BMW-köp än en gång. Från att ha kört 5-och 7-serie är jag nu i behov av större lastutrymme och högre markfrigång. Den faceliftade modellen vore att föredra men för tillfället tillåter ekonomin inte en av de sista årsmodellerna. Har därför riktat in mig på årsmodeller mellan 2001-2004. Vad som framgått på forumet angående bensinförbrukning är att raka 6an har en förhållandevis hög förbrukning jämfört med 4,4an. 6an må dra lite mindre soppa men kan vara värt att spendera några kr extra per år till förmån av en V8. Hur håller dessa motorer? En rak 6a för mig innebär en skottsäker konstruktion utan några större svagheter. 8an då? Om man ändå är inne på V8, kan man lika gärna slå till på en 4,6, alt. 4,8? Tacksam för svar! |
|
Enligt min uppfattning ska du hålla dig borta från V8:an särskilt 4.4orna. Det är onödigt törstiga.. Har själv en 4.6 och även om den är trevlig att köra, så förtas lite av nöjet pga soppaförbrukningen. Tror den bästa V8 är 4.8, då den är lite fräschare i konstruktionen, och jag har inte hört något särskilt negativt om den. Lastutrymmet är ungefär som i en 3serie så vill du lasta så ska du köpa 5 serie. E 53 är stendöd på marknaden och bilarna är svårsålda, så hittar du en fin bil finns säkert chansen att pruta. Sen finns det en uppsjö à elektronik som kan spöka, och som ofta inträffar i dessa årsmodeller. Kolla extra noga efter oljeläckage för ventilkåpspackning läcker ofta. Enligt min erfarenhet 1. 4.8 2. 4.6 3. Skulle inte köpa 4.4 e53 |
|
|
När jag läst om de som ägt både 3,0i och 4,4i som har förbrukningen skiljt ungefär 1dl vilket gjort att de personerna rekommenderar 4,4i. Ska du spara är det bättre att välja en 3,0d. Exempeltråd om frågan: Länk Mvh Stephan |
|
samke |
Okej, och här trodde jag att man skulle akta sig för just 4,8an. Läste på något forum att motorhaveri är vanligare bland de motorerna. Eller bland iS motorerna. Sett ett par på blocket med just den motorn som havererat. Det beror väl mer på förarna som ägt bilen men om det är en slump vet jag ej. Volymssigt lär väl ändå x5ans lastutrymme vara större än 5-och 3-serie med baksätet nedfällt? Intressant att veta vore vad en manuell 3,0 dricker. Men det som lockar mest med dessa bilar är ju inköpspriset. Sedan finns det bränslesnålare bilar men BMW är som erkänt en känslobil. Sällan jag genomfört ett köp med huvudet när det kommer till BMW... ;) Stephan: jag kör runt 1000 mil per år, så förbrukningen är nästan försumbar hehe. Men fortfarande intressant att veta. Nästan att man ska vänta ett par månader och slå till på en 4,8 om 4,4an är så pass "värdelös". |
|
Jag har haft en bunt med M62B44 och tycker nog inte de är värdelösa. De har dåliga ventilkåpspackningar och problem med lossnande oljepumpsbultar, annars är de inte mycket sämre än någon annan av BMW's motorer. Just i X5 sitter väl en rätt dålig vevhusventilationslösning, men det tror jag gäller alla M62, inte bara 4,4'an. Tror X5 har fler typfel för modellen i sig du ska se upp med och lägga fokus på istf vilken motor du väljer. |
|
samke |
Talade i nattmössan, menade såklart inte värdelös. Ventilkåpspackningen på nästan alla min BMW'n har börjat läcka. Även generatorerna, som också verkar vara en svag punkt hos E53. Lyckligtvis är en god vän till mig f.d. mekaniker på BMW-Solna som har eget garage att mecka i. Lus, är du för övrigt nöjd med din X5? Upplever du den som "onödigt törstig"? |
|
Min erfarenhet av stora och tunga V8 bilar är att på landsväg är dom riktigt snåla och ofta i klass med en 6a. Men när man kommer in i stan märker jag mer skillnad, då är V8+automat riktigt törstig. Så vad kör du mest? |
|
|
Samke: köpte i helgen och efter att fått iordning nivåreglering och elhissar är jag nöjd än så länge :) Den är mest inköpt som dagis/skoltransport, så jag har inte jättehöga krav på den. |
|
samke |
Jo, V8or går att köras väldigt snålt har jag märkt. Minns att jag snittade 0,73 i ganska så många mil med min gamla 745 med 333 hk. Visserligen uppnåddes den förbrukningen med ägg under pedalen med det gick! Men nog ska man kunna få ner förbrukningen till runt 1 l milen. Kör mest landsväg ändå. Lus: gratulerar då;) oavsett krav på bilarna så kan jag tycka att lite meck + förbättring av olika slag alltid är kul. Skall hålla ögonen öppna efter rätt ex nu så hoppas jag att jag är x5 ägare inom kort igen! |
|
Lus skrev i sitt inlägg från 2013-05-27 09:49: "Just i X5 sitter väl en rätt dålig vevhusventilationslösning, men det tror jag gäller alla M62, inte bara 4,4'an." (Om jag nu inte missförstår Lus inlägg?) Lus har fel: Det gäller INTE alla m62b44 alls utan enbart m62b44 installationen i just X5 som underligt nog har en annan känsligare konstruktion av vevhusventilationen än m62b44 i E38 och E39. m62b44 motorn i tex E39 har inte en känslig vevhusventiliation. Tror inte jag läst om ett enda fall med frusen vevhusventilation i m62b44 i E39 eller E38 men i X5 med 4.4 motorn (m62b44) så förekommer det tyvärr då och då. |
|
samke |
Skönt att vara BMW-ägare igen! Blev en X5 4,4-01 med 19k mil på mätaren. Vevhusventilationen hade bytts så det problemet upplever man inte inom en snar framtid förhoppningsvis. För övrigt byttes automatlådans olja och filter i förebyggande syfte. Dessutom gjordes en motoroptimering. Resulterde i rappare gasrespons och sänkt förbrukning. Pendlar 72 km tur-och retur och har lyckats komma ner till 10,4 enligt färddatorn men den egentliga siffran är 10,9. Då endast lugn motorvägskörning. Mer än acceptabelt för en koloss på närmare 2,5 ton! Bytte dessutom ut sportstolarna mot två komfortstolar. Så om någon är intresserad av 2 sportstolar i svart skinn för en billig peng så hör av er! |
|
samke: Grattis till en X5 med rätt antal cylindrar!! Njutbar bil. Bultarna är bytta åtminstone på M62TÜ till sådana som sitter fast, så det är inget problem på X5. Mvh Stephan |
|
samke |
Tack! Njutbar bil minst sagt! Jaha! Skönt! För det var nästa projekt jag hade tänkt ge mig på, tack för det! Lite offtopic; Stephan, såg din gamla silvriga 540-1996 på blocket. Var det länge sen du ägde den? Och minns du om du hade några problem då som eventuellt kan tänkas uppkomma? Min bror är nämligen intresserad. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.