|
|
|
|---|---|
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Hej, Ska byta torkarmekanism bak i komfortluckan på min Touring. Axeln sitter som s**an och vägrar röra sig, så nu blir det Dremel. Kapar ett snitt genom luckans handtag och "ringen" av aluminium runt den fastärgade axeln. När man gör det sågar man igenom en sladd som löper mellan lilla handtaget och dess gummipackning, och det innebär att man inte kan få upp luckan. Jag har ju såklart jobbat med komfortluckan i stängt läge..... Går det att få upp luckan utan ström till det lilla handtaget? /Sb. |
| Knappen på nyckeln.. | |
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
DoH! Tack, då ska jag be att få ta på mig dumstruten och gå och ställa mig i ett hörn. Trött jag blir på mig själv.... Well, jag får skylla på att jag var lite stressad när jag insåg att luckan slog igen, och dessutom hade jag faktiskt kopplat ur batteriet en tid innan vilket jag inte tänkte på. Ska knäppa upp den med nyckelknappen imorrn. ;-) /Sb. |
|
Varför kapar du sönder vitala delar? Axeln för torkararmen tas loss från insidan, efter man har lossat på själva torkararmen. De går inte röra på axeln ifall luckan är stängd! Behåll dumstruten på! |
|
gOry Ja, mek-anvisningen för detta här på AP dikterar att arm och dess låsmutter etc lossas och sen skall axeln tryckas nedåt genom hålet i lilla handtaget - jag är fullt på det klara med den mekaniken. Men vad jag tror du inte vet (förrns jag säger det) är att axeln på min är i det närmaste fastsvetsad av 24k mils smuts och ärgande. Den är garanterat inte bytt tidigare. Axeln sitter som berget, och jag har en tråd om detta sedan tidigare: Länk I den tråden får jag mycket riktigt tips om andra som varit med om detta och lösningen blir till slut just att använda Dremeln för att få loss det. Det är alltså själva mekanismen jag ska byta, och ja, den kan inte röra sig om luckan är stängd och den därmed är kopplad mot motorn (som har klarat sig) Jag har ny arm, ny mekanism och nytt handtag. En intressant sak är att det verkar vara fler som glömt det där med nyckeln, ha ha: Länk /Sb. |
|
Svårt att förstå vad du vill åstadkomma, vill du ha ut hela modulen så måste du så klart lossa på muttern på insidan. Eller vill du bara misshandla ut torkaraxeln först för att sen inse att du måste plocka ur modulen också? Länk! Skulle hela klabbet sitta så överjävligt fast i rutan så hade jag kapat av den från insidan där de inte gör så mycket ifall man kommer omgivningen lite med vinkelslipen för de kommer ändå täckas av plastkåpan! Sen så hade jag donat ut resterna av axeln från insidan.. Hela modulen går inte att snurra på med tanke på att de är en klack i rutan. Så de är vika och bända inifrån som gäller! |
|
Vad jag vill åstadkomma: Om jag fick som jag ville skulle jag ju helst vilja kunna göra som steg 12 i guiden du länkar till. Men det sitter ju gruvligt fast allting, så istället tvingas jag byta hela mekanismen, vilket innebär att jag vill kunna trycka hela den enheten nedåt och ut, enligt steg 8 i guiden. Men även den genomföringen sitter ju något så grönj**ligt. Det är den genomföringen som löper genom handtaget och dess centrumring i aluminium (synlig i bilderna i steg 4 i guiden) och det är den som nu sitter helt fast. Således, av två möjliga genomföringar i denna konstruktion, d.v.s dels armens genomföring genom mekanismen, och dels mekanismens genomföring genom handtaget - så sitter båda två som spettet. Ja, det är självklart att jag lossat muttern på insidan, innanför kåpan. Ja, jag vet att modulen inte kan "snurras" på grund av den klack du nämner, absolut. Den måste ut hyfsat rakt eller hur man ska säga. Och ja, det sitter så överdjävligt fast. T.o.m handtagets anläggningsyta (inkl dess gummipackning) mot glaset sitter i det närmaste etsat fast i glaset, detta är sannolikt aldrig bytt under 11 år och 24 tusen mil. Nej, det handlar alltså inte om våld & misshandel för att få ut axeln enbart, och att jag skulle upptäcka tabben med det i efterhand. Det är hela konstruktionen som sitter bergfast. /Sb. |
|
Våld lönar sig :) Brutus Brutalus är ibland den enda vännen man har kvar när man håller på med bilar som rullat mååånga mil på saltade vägar. Jag är lyckligt lottad som numera lämnat "skrotbilstiden" och förunnas en ny bil vart 3:e år ... när man läser ditt inlägg så går minnena tillbaka till blödande knogar och kraftiga humörssvängningar under idogt svärande vid söndagsmecket för att få skrotet körbart till måndag morgon :) Kör hårt Stora Björn, till slut vinner man kampen mot bilgudarna! Än en gång tack för tipset om bilkudden, funkar helt perfekt efter viss omformning av fyllningen :) |
|
|
Jag hade samma problem när jag skulle byta ut min, jag gav upp och provade att sätta en krympslang över gängan som håller fast torkararmen. klippte av den vid ca 5cm och fyllde röret med olja och lät den krypa in i drivaxeln. Lät bilen stå i tre dagar ungefär och sen började jag vicka lite på axeln och så började hela skiten ge med sig. Det var alltså viktigt att krympslangen som jag satte över slöt tätt vid rätt ställe och att oljan kunde krypa ner till allt gojs som hade kärvat fast drivaxeln. Även idag går torkararmen lätt som en älva så det underhåll jag tänkte göra varje år behövdes inte...än så länge. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.