AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.854

Är det en automatsäkring som tar bort bas - proffesional varianten

Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Har en E53 med proffesional stereon.

När jag spelar musik och vrider på lite så är ljudet fylligt och rel. Ok men om jag vrider på lite till så verkar det som reduceras basen. Det handlar inte om att jag "fläskar" på för det förstår jg attdet inte funkar men vi talar ganska låg volym.
Är dt normalt? Om så - skulle nya högtalare hjälpa? Eller är det slutsteget som är för svagt?

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."
BMW CS #05XXX

tu
15
tur-ture
Golf GT -13
SLK 230 -97
Det låter som att ett baselement antingen är felfasat eller spräckt dvs man har spelat för högt så högtalaren gått sönder. Har man inte hört en spräckt högtalare förut kan det vara svårt att känna igen, speciellt om elementet är inbyggt under stolarna som i E60/61. Men det låter ungefär som du skriver: på låg nivå låter det ok men när man drar på börjar det distordera och all bas försvinner. Mellanregister och diskant kan fortfarande höras.

Om ett baselement är inkopplat med fel fas kommer bastonerna släcka ut varann när man spelar högre. Testas genom att ställa balansen fullt till vänster och fadern fullt fram och sedan balansera mot höger. I mittläget kommer basen minska för att sedan öka ju mer åt höger balansen ställs. Alt. prova att fade:a framifrån mot bak. Beror ju på hur många högtalare du har och hur de är inkopplade. Om det bara är ett baselement som är felfasat så märks det i basen, om alla högtalarna i en dörr är felfasade ger det en konstig känsla i ljudet, som att man är riktigt febrig och snurrig. Ljudet ändrar sig också rätt mycket bara man vrider lite på huvudet, speciellt om är mittemellan högtalarna. Dock ska sägas att en del inte alls kan uppfatta detta.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.