AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.473

Min C-tek indikerar inte grönt längre, dåligt batteri?

Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Fick för en dryg månad sen rådet att ladda mitt batteri då och då av BMW efter att ett felmeddelande uppkommit pga för låg spänning. Enligt BMW höll batteriet fortfarande 86% kapacitet och över 70 var ok... men pga ¨många småkörningar så laddades batteriet ur. Det stämmer säkert och jag började ladda batetriet unegfär en gång i veckan. Det funakde bra och felet återkom inte... men för 2 veckor sen noterade jag att den gröna lampan för fullladdat ej tändes på min C-tek trots att bilen var inkopplad ett dygn (den tändes efter en natts laddning innan). SÅ igår tändes samma varninglampa igen, elektriskt rattlås ur funktion (men det funkar, precis som förra gången)

Vad tror ni... är det tecken på att batteriet trots allt bör bytas? Eller har bilen börjat dra tjuvström...? Då blir ju aldrig batteriet "fullt".

Bilen är min 130 med 70Ah AGM-batteri och det laddas vid uttaget i motorrummet med snöflinge-läget aktiverat. Bilen står stängd i garage med huven öppen och olåst (så det är inte larmet som drar ström)

/Jonas
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Ska tillägga att jag har en av de minst C-tek modellerna, Zafir 45.
Men den ska klara batterier upp til 90Ah... och har ju funkat tidigare.

/Jonas
Eller så är laddaren dålig?

Jag har också Zafir 45, två stycken, och de har aldrig haft några problem att ladda mina 100 Ah-batterier.

Om du har en multimätare, så mät strömmen (Ampere) mellan polerna på laddaren. Den ska väl ge drygt 14 volt och en 3-4 ampere tror jag.
Om man mäter ampere mellan polerna kortsluter man inte batteriet då, om du menar sätta den ena på + och den andra på minus.
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Spänning (mäts i volt) mäter man genom att parallellkoppla mätaren och ström (mäts i ampere) mäter man genom att seriekoppla mätaren. Mäter man ampere mellan polerna så kortsluter man (precis som du säger batteriet) och har du tur så finns något skyddi din mätare - annars luktar det i bästa fall bränd elektronik och i värsta fall brinner det. Se till att du inte själv är en del av strömkretsen - då är det kanske det sista du gör. Med ett bil batteri kan man svetsa fast ett metalverktyg över polerna - så mycket energi finns i ett bilbatteri och frigör man allt på en gång ( t ex genom kortslutning) som blir det mycket fel.

Frisk kopplat - hälften brunnet! Det lärde man sig på labbarna i ellära/elektronik.
Ta det försiktigt och gör rätt!

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
Har lyckats med det en gång, det blir en fin blixt och kablarna blir ordentligt varma, trots att de bara hade kontakt en sekund eller mindre.

Sen dess tar jag alltid en extra till på multimetern.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Det låter som det så smått är dags för batteribyte. Batterier har en livslängd på cirka 3-7 år, beroende på körprofil och hur ofta man har underhållsladdat det med mera. En kraftigare Ctek med rekonditioneringsläge kanske kan förlänga livslängden med något halvår men är knappast svaret på problemet. Uppgraderade migsjälv till ett par större Ctek häromåret( cirka 1000 kr styck på Clas Olsson) men fick ändå när vintern var kommen vackert byta batteri. Ett orginal AGM-batteri är vad jag hade använt och har även eftermonterat ett 90Ah sådant i farsans gamla E38 740dA istället för ett 110Ah vanligt blysyrebatteri som satt där före. BMW har i dagarna lanserat sin servicekampanj "Value Service" som kanske kan ge ett vettigt pris för det hela? Länk Du får prata med din Åf för ett exakt pris till din bil. Jag har för mig att i nyare BMW:s måste man koda in det nya bátteriet efter byte.

Mvh
Asken
Jag skrev att laddaren kanske är dålig. Mät laddströmmen skrev jag. Hur fick ni det till att koppla på batteriepolerna - det fattar inte jag?
"Om du har en multimätare, så mät strömmen (Ampere) mellan polerna på laddaren."
Inget illa menat frågade bara eftersom jag råkat göra så, stressad som jag var.
delorian: vad är det du inte förstår med det jag skrev?
Inget illa menat heller, men jag undrar ju lite hur ni kan missförstå? Det står ju "mät strömmen mellan polerna på laddaren" ?

Hur får ni in batteriet i detta?

Vad gäller att mäta direkt över polerna på batteriet (även om det inte var det jag talade om), så är ju inte det något problem heller.

Ohms lag: U = R * I, dvs så länge instrumentet ger än lämplig resistans så fattar inte jag vad problemet är?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.