AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
3.691

Oljor och filter

Ett lika aktuellt område med ständigt återkommande trådar fick mej förutom tips från våran egen Olje Guru Johan B att forska lite på egen hand i denna outsinliga djungel av påståenden ;)

Hittade några sidor via olika forum mm och fann en del minst sagt uppseende väckande resultat och diverse saker.

Se läs och kom med egna erfarenheter mm.

Kategori oljefilter:
Länk
Länk

Kategori Oljor:
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Har sett dessa sidor innan och visst kan de vara intressanta men i ärlighetens namn skapar de nog mer förvirring än reder ut vad som verkligen är bra eller inte...

Främsta problemet är att alla sidor bara testar en eller få parametrar, som dessutom är rett irrellevanta i förhållande till verkliga driftsförhållanden. Dessutom är testmetoderna "tveksamma" i de flesta fall av dylika test.

T ex. oljetestet: de kollar enbart hur stort slitage som sker under "extrem belastning" (belastning som troligen aldrig ens uppstår i en motor) och om jag inte missat något vet vi inte ens oljetemperaturen i testet - känns spontant som de testat i rumstemperatur och så kall är ju inte en motor särskilt länge under drift.
Det kan iofs. ge en förklaring till att de mer lågviskösa testoljorna, generellt verkar ge mindre slitage i testet - just pga att de helt enkelt ger en tjockare oljefilm.
Mer rättvist vore om alla oljor hade samma viskositetsklass och då lämpligen t ex. 0W30 alt 5W30, som är de vanligaste rekommendationerna för moderna bilar.

Ovan nämnda test säger inget om hur oljan hanterar föroreningar i form av slitagepartiklar, sot, sura restprodukter eller liknande. Det säger inte heller något om hur oljan motstår oxidation, viskositetsförändringar mm. under drift.
etc.

Filtertestet från Finland säger en del då det är gjort med ISO-standardiserad metod men de glömer en viktig aspekt - FLÖDET! Ofta kan oljeflödet vara mer kritiskt än filtreringsgaden i ett filtreringssystem med fullflöde. Om oljefiltret är helt täppt, "filtrerar" det 100% av alla partikelstorlekar men ger inget flöde och då får motorn ingen smörjning alls...

Granskningen av hur ett filter ser ut på insidan är förvisso kul, men säger ju inget om hur filtret fungerar i verkligheten - bara hur man tror att det skulle kunna fungera, eller egenligen "hur snyggt det är på insidan".

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Hej Johan och tack för Ditt inlägg.
Tester avseende oljefilms styrkor i olika oljor är dock intressant ur flera aspekter anser jag.

1) Varför är skillnaden så stor mellan olika oljor ?
2) Vissa dyrare oljor är svagare än billigare oljor,kan detta bero på reklamkampanjer i stället för utveckling av produkten ?
Satsar man mer på marknadsföringen än kvaliten ?
3) i testet beskrev man att detta endast var test av oljefilmen i oljan.
Att styrkan har betydelse trots test i rumstemperatur anser jag är relevant ur den aspekten att vintertid kan temperaturen i oljan vara -30 grader så vid kallstarter är stark oljefilm väldigt betydande !
Hög belastning uppståt i glappa lagerlägen vilket är känt inom den industriella verksamheten sedan länge.
4) vilka oljor som har bästa egenskaperna att rena,klara av sot etc framgår inte i testet,men man kan heller inte utesluta de oljor som klarade oljefilms testet bäst att de är sämre på det området !
5) men om så är fallet att stark oljefilm = sämre reningsgrad,vad är bäst då?
Svag oljefilm men bra reningsgrad eller stark oljefilm och sämre reningsgrad?
Jag skulle välja den senare och byta olja+filtret oftare då detta skadar min motor minst i längden !
6) Om nu fallet är som ovan så innebär det att alla tillsatser i mängd och styrka gör oljan svagare och skador uppstår vid belastning.
Frågan i så fall är om ren mineralolja är den bästa med tätare bytesintervaller ?

Många frågor jag vet,men jag har sett liknande tester förr med liknande resultat där kända och många ggr dyrare oljor presterar betydligt sämre än billigare alternativ som till och med funkar bättre.

Ett ex är de fördomar pm Biltemas oljefilter som i vissa kretsar är no no o en motor.
Trots att flera tester pekar ut det motsatta så är oftast Biltemas filter i topp i dessa tester och mer kända filter (pirat) som Mann Filter är de sämre filter tillverkarna!
Champion Wix är några som ligger i topp däremot.
Volvos Original är ett av original filtren som är bäst.
Dom tryckprovar dessutom sina filter för att garantera funktion upp till 15bar utan sönderfall.
Vissa tester visar där funktion upp till 17bar innan sönderfall i pappersdelen.
Toyotas original uppvisade sönderfall redan vid 7-8bar och kontra Biltemas som klarade 12-14bar !

Det finska filtertestet säger väl egentligen ingenting idag, förutom hur resultatet blev för runt 20 år sedan.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Alex84, det går inte att dra sådana slutsatser som du gör utifrån testerna.

Om du vill ha ett bra smörjskydd vid extrem kyla måste du använda en lågviskös olja som i testet presterade "dåligt".
Jag är rätt övertygad om att en rak mineralisk SAE 50-olja skulle kunna prestera rätt bra i ovan nämnda test, men den skulle göra att du knappt skulle kunna starta motorn vid -30 grader eftersom oljan då är som tjock sirap och inte cirkulerar alls i smörjsystemet...

Oljornas funktion är mycket mer komplex än att bara skapa en så tjock oljefilm som möjligt i rumstemperatur - generellt gäller att en lågviskös olja alltid ger en tunnare oljefilm än en högviskös dito. Filmstyrkan avgörs i hög grad av tjockleken på densamma men även oljans egenkvalitet är avgörande samt additiven som tillsätts i oljan.

De additiv som tillsätts har olika funktioner och additivkvaliteterna/mängderna spelar också in. Men som så ofta annars, är det en balansgång, för strikt sett är det så att oljans ingredienser "slåss om utrymmet" på delen i motorn som skall smörjas - om man då tillsätter för mycket eller felaktig balans av additiv i oljan kan en egenskap kanske bli jättebra medan en annan lika viktig egenskap blir för dålig eftersom de molekylerna blir för få på ytan i förhållande till driftsförhållandet...
Det är en av anledningarna till att äkta syntetoljor oftast är bättre än mineraliska dito när det gäller slitageskydd, de förstnämnda behöver inga eller små mängder av "viskositetsindex-förbättrande additiv" för att få ett brett viskositetsindex (lättflytande vid kyla och inte för tunn när den är varm), vilket ger mer utrymme för oljan i sig att sköta smörjningen.

Mer realistiska och rättvisande tester är de som API-, ACEA och motortillverkarna använder sig av vid standardiserade och tillverkarspecifika oljeklassningar.
Då körs bland annat en testmotor av en viss specifierad typ i en viss specifierad tid under vissa specifierade förhållanden, därefter mäter man oljans nedbrytning, sotbildning, viskositetsförändringar och antal slitagepartiklar i oljan etc.
Men ett sådant test kostar kanske flera hundra tusen att göra....

Ett test som är branschstandard för att mäta oljans filmstyrka, är det så kallade "four ball" - testet, där lägger man tre kullagerkulor i botten och en ovanpå de tre i en speciell mätapparat, och sedan utsätts kulorna för en ökande belastning under rotation vid en given temperatur, belastningen ökas tills oljefilmen brister och kulorna "skär" - då ser man exakt mätresultat.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Men är detta ett problem??
Köp ett originalfilter för 150kr och byt dubbelt så ofta som tillverkaren säger. :)
Tack Johan :)
Som alltid levererar Du kvalitet i Dina svar!
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Kanske kan flika in i denna diskussion och meddela mina erfarenheter av originaoljelfilter iaf :)

Har alltid(i princip) kört med BMW´s originalfilter och de har fungerat bra ända tills nu...
Jag bytte olja + filter och ca 600mil efter detta så blinkade oljetryckslampan oroväckande länge efter kallstart(på min 735:a), jag for på macken och kollade...det visade sig att filtret "havererat" eller ska man säga "exploderat", dvs lamellerna var utfläkta och oljan kunde i princip bara gå via ett mellanrum mellan två filterlameller !?.

Jag bytte oljan + filtret och problemet var borta..Funderar nu på att försöka mig på någon annan sorts oljefilter, men har inte hittat något som verkar bättre :/

Orsaken till filterhaveriet vet jag inte, kör med Shell Helix Ultra 5W/40 oljan.

Jag bytte nyligt olja igen, och köpte då oljefilter från Mekonomen och det är troligen ett likadant oljefilter som original(när jag kikade på utförandet och utseendet).
Mahlefilter var det iaf, vad BMW köper för oljefilter vet jag inte..

Mvh Janne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.