|
|
|
|---|---|
|
Hejsan Har kikat på en fin svensksåld M3a E46 från 02 som verkar välskött och välservad. Enda problemet är att det inte finns någon info om att vevstakslagrena skulle vara bytta. Jag har ringt runt till alla firmor som servat bilen samt där den är såld, men ingen säger sig ha bytt dessa och ägaren har inga papper som kan bevisa motsatsen. Vet att det är en barnsjukdom på dessa modeller. Nu är frågan, är detta en katstrof? Kan motorn ha tagit skada och hur märker man det isåfall? Vad kostar det (runda slängar) att byta detta hos en verkstad? Alla åsikter uppskattas | |
| Inte säkert att just den motorn behövde nya lager, det var bara under en viss period som inpassningen av lagret var felaktig hos bmw. Det bör finnas nån här som har exakt koll på datumen. Mvh | |
| Kollar man under "begagnatguiden" så verkar det gälla alla 02:or | |
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Å andra sidan om den fungerar nu efter 11 år så ..... Har för mig att de som rasade gjorde det väldigt tidigt efter användande. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05XXX |
| Ok, kanon. Det var precis såna tips jag ville få. Tror inte det är något fel heller för den gick väldigt fint. Men jag är inte så hemma på mekaniska detaljer så det var lika bra att fråga. Man vill ju inte börja med att byta vevaxlar + lager för X antal tusen direkt efter man köpt bilen =) | |
|
Jag läste en projekttråd på ett annat forum om en z3 m med en s54 motor. Lagerna byttes aldrig i z3ans motorer för dom hade lägre effekt och varvtal så BMW ansåg det ej nödvändigt och när denna kille öppnade motorn av någon anledning så såg han att lagerna hade vridit sig så det blev renovering trots att set ej var haveri och delade ju gått flera tusen mil. Men om du ringer BMW så måste dom ju kunna se om denna bil omfattas av problemen? |
|
|
Om bytet är gjort på auktoriserad verkstad så kan de och även andra aukt verkstäder se det i efterhand i sina system. Bmw bytte mina lager på min -02 så sent som för några veckor sedan. Det gick på godwill. De kunde se att den action som skickades ut -04 inte var gjord på min bil. Kolla med Bmw om det kvarstår några actions på din bil. Om det inte gör det så borde även lagren vara bytta, förutsatt att det behövdes. |
|
|
Samtidigt är det ju köparens marknad på E46:or; det finns gott om bilar ute. Med det i åtanke skulle jag välja en med bättre dokumentation. |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Alla E46 M3 modeller med S54B32 motorn tillverkade från 12:e Feb 2001 ända upp till 22:e Maj 2003 är påverkade. Vad jag förstår så uppstår felet främst när man kör på höga varvtal under en längre tid (då vevlagren har en tendens att överhetta). Så felet ligger där latent och bör således åtgärdas. Som nämnts tidigare i tråden så skall BMW kunna se om denna åtgärd har gjorts på denna bilen. Om det inte finns noterat i systemet att det åtgärdats och det inte finns någon förklaring kring det så anser jag att värdet sjunker på bilen (vilka mer viktiga servicepunkter har isåfall missats?). Finns fler till salu. |
| Själv tyckte jag det var väldigt torrt på E46-fronten om man är ute efter en någorlunda lågmilad och välskött M3:a. Kommer inte ut många nya alls, men dom som ligger ute verkar vara svårsålda, så köparens marknad är det nog ändå =). Men jag har redan köpt bilen så om det är fel på lagrerna får man väl stå sitt kast. Jag är iaf grymt nöjd än så länge då den går som en dröm! Jag får höra med BMW kring denna fråga när jag lämnar in den på service. Tänkte inte tokköra, utan mer glida runt med en o annan kortare sprint =) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.