|
|
|
|---|---|
|
Har en 530 e39 -02 som gått cA 13500 som ibland är svår att starta från stillastående, dör när man släpper upp kopplingen och väldigt känslig att hitta rätt dragläge när man skall iväg och kräver precis stöttning med gasen för att undvika tjuvstopp. Kopplingen är bytt sedan ungefär 2000 mil tillbaks och känns ok. Har läst en del om strypventilen för kopplingen som en del plockat bort och tänkt att det kanske skulle hjälpa här också. Men, eftersom problemet inte är konstant och inte varit så påtagligt tidigare så börjar mina tankar gå till att det kan vara nåt annat. Tycker helt enkelt bilen känns kraftlös på låga varv, segdragningen borde vara bättre. Känns också som problemet tilltar vid högre temp (både motortemp och utomhustemp). Så, mina tankar går till att det kan vara problem med Vanosen, nån som kan ha några ideer här? I övrigt går bilen fint, bränsleförbrukning normal och inga missljud och går rent vid högre varv. | |
| Inga ideer, någon..? | |
|
Billigaste sättet är en felkodsavläsning. Kamaxelgivare kan det vara tex. Vänligen Mattias |
|
|
Oki, får prova det. Tack för tips! Mvh /R |
|
|
Strypventilen har ingen påverkan vid en normal start. Ryck en av sladdarna till vanos och testa (detta inaktiverar båda). Kör vanos läck- och responstidsmätning med BMWs diagnosutrustning. Jag är inte säker på att det är ett vanosproblem just i starten, men är den trött på låga varv kan det vara det. Läs felkoder. Kan lika gärna vara tjuvlyft när motorn rör sig vid ivägkörning. Kolla fuel trim i realtid. |
|
|
Min 530 blev lite smidigare i starten när jag fixade ett hål i bälgen från LMM till spjället, troligen läckte det lite där när motor rörde sig och man fick lite extra ryck. // Magnus |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.