|
|
|
|---|---|
|
Hej bilen startar inte utan bara klickar i startmotorn inte som en kåpist utan bara ett klick. Batteriet ger 12.46v nyladdat. Om jag sätter startkablar direkt på polerna från min andra bil så får jag samma fenomen, men om jag sätter starthjälpen på plusen på motorn då startar den och batteri lampan i panelen lyser. Enligt biltema så är batteriet bra, dom testade med deras utrustning. Länk till batteriet: Länk Bilen stod ute i vintras och laddade då ur sig då jag hade fel på nivåregleringen, men det är nu återgärdat med hjälp av en ny kompressor. /mvh Jonas | |
|
Ingen som ens har någon idé?. /mvh jonas |
|
|
Har batteriet varit urladdat under vintern är risken stora att det är trasigt nu pga sulfatering. Ett sulfaterat batteri kan ge full spänning obelastat men tappar styrkan snabbt när det belastas. Hur har de kommit fram till att batteriet är OK? Vad har du för vilospänning helt oblastat (bortkopplat från bilens el) efter minst en timmes vila för batteriet i rumstemperatur efter laddning (låt det helst vila fem - sex timmar eller mer innan du mäter)? Om det går mht batteriets konstruktion - syramät cellerna för att kolla syravikten. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
En sak till: Har du gjort ett belastningsprov på batteriet? Kan göras med speciella mätinstrument eller mäta spänningen när du belastar batteriet vid startförsök. Vad menar du med "plusen på motorn"? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hej ja jag hade bort batteriet och åkte till biltema för att byta det för jag trodde det var trasig, på plats med batteriet på biltemas disk så satte dom på någon maskin som prövade batteriet och den berättade bla att batteriet gav 12.46v samt något mer som står på kvittot jag har hemma (lägger upp mer info ikväll om det). Konstiga är att med batteriet på polerna och även en bil som starthjälp påkopplat direkt på batteriet inte orkade dra starten. Men kopplar jag starthjälp frampå motorn så startar den utan problem. Dock så lyser batterilampan. Jag har mätt på polerna när bilen är igång och då gav batteriet 11.5v konstigt nog. Bilen har ju förvarats ute under vinter och batteriet laddade då ur sig. Strömmen räcker till allt annat iaf, det är bara det att den inte orkar dra starten. Jag har kollat lite på om det kan vara något jordfel men allt ser OK ut alla jordkablar runt om i motorutrymmet sitter som dom ska. Har även kollat samlingsplatsen för + ström strax framför batteriet men ser inget fel där. |
|
|
Du skall följa och kolla pluskabeln hela vägen bak från batteriet och fram till förbindelsen/förgreningen mot solenoiden på startmotorn. Det kan vara konstruerat/förgrenat på ett par olika sätt, men eftersom du får bra resultat när du hjälpstartar via plusanslutningen framme på motorn så ligger felet ganska säkert i förgreningspunkten. Det är inte helt ovanligt att den grova kabeln från batteriet är ner eller mindre ärgad eller nästan av i denna punkten, medan den kortare kabeln upp till hjälpstartsanslutningen är frisk osv. FP |
|
|
@Folke ska kolla denna kabel i helgen , jag återkommer med svar. Tack för tipset! :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.