|
Sida 4 av 4
|
|
|---|---|
|
Inser att min 550 kommer bli svårsåld också med miljödiskussionen som finns i Sverige (som jag inte riktigt köper) den dagen den skall säljas. (trots bra skick, svsåld etc) Därför blir jag blir nog inte ledsen om jag får ett par skambud och istället får köra den ett par år längre och skrota den direkt. Faktiskt när jag tänker till så skrotar jag den nog hellre än att skänka bort den för 20 000 kr eller liknande till någon "sista-priset kompis" om det ändå inte är några fel på den. Alternativt så får grabben ta den som förstabil då han har åldern inne då om han har pengar att driva runt den. Visst är det kul att byta bil, hade gärna bytt varje år men det kostar rejält med pengar som jag tyvärr inte har eller inte vill avvara till det ändamålet. Bilaffärer är mycket sällan bra placeringar som vi alla vet. Att köra tråkdiesel för att ha en något mindre värdeminskning finns inte på kartan för mig. Kort sagt varför sålde du om du ändå fick så lite betalt och att den ändå var så pass fin ? |
|
Lasse Karlsson |
Karl_Hilding! Ja! det undrar jag också(skratt) Nej, skämt osidå, så var jag faktiskt rätt less på den! och den hade en hel del fel och brister, det går inte att sticka under stol med! Sen köpte jag en 523IT-07 i Nov 12, då jag tyckte 530:in var rätt kass på vintern, utan stolvärme och motorvärmare + värdelösa vinterdäck. Så med M5:an E60-05 i garaget, så kändes det som det var en BMW för mycket! Försäkringen också på tok för hög på 530:in, betelade mer för den än för M5:an, ca 7300 för den och 7500 för 530:in helår, helförsäkrat. helt sjukt bara det! Så kunde helt enkelt inte ha den kvar, men var faktiskt inne på att behålla den ett tag! Fick bita i det sura äpplet, helt enkelt! Blev nog min sämsta bilaffär genom tiderna, men nått har man väl lärt, och jag kommer inte göra om den! HA DET! modolasse |
Verdi |
Du svarar ju själv på varför du fick så lite betalt... |
Karl-Hilding |
Ja han gjorde det... |
| Zog: det trodde jag med när jag körde 545. Men ett magiskt skick, rätt utrustning ihop med korrekt pris gjorde att jag sålde bilen på tre dagar trots att det var mitt i sommaren. Jag tror nog det finns köpare till det mesta, om man gör rätt annons och har koll på prisbilden. | |
Lasse Karlsson |
Lus! Hur gör du det då? får koll på prisbilden? Har frågat på detta Forum, massor med ggr, men aldrig fått vettigt svar!! Vad är din bil värd osv, på nätet, stämmer ju inte ett dugg! HA DET! modolasse |
|
En idé kan vara att ha bra koll på blocket och se vad motsvarande bilar, som säljs inom 1-3 veckor går för. Inte fokusera på de som ligger kvar, utan man försöker hänga med de som faktiskt säljs. __________ Mvh Grelle |
|
|
Skapa en bevakning så ser du vilka som faktiskt säljs. Räkna sedan bort minst 10-15% från annonspriset så har viss indikation. ------- //Lövet |
|
|
+1 grelle |
|
| Grelle och Lövet har metoden. Så har jag också gjort. Man får "plugga marknaden" ett tag för att få koll. 10-15% kan väl variera rätt hårt förvisso, beroende på modell. Jag gick ner 3% på min senast sålda, prutade 17% på senast köpta. | |
|
Det intressanta varför det blivit så mycket sista priset kompisar med kebab som betalning för dessa bilar? Blir till och med retad på jobbet för en M5 jag tittar på, aha, du ska köpa en Tenstaracer..... |
|
Lasse Karlsson |
OK! Men jag har ju ingen aning om vad en bil verkligen säljs för! det lär ju bara säljare och köpare veta, eller? Som ni skriver det, är det ju i slutändan, ändå bara en jävligt grov gissning! Så skulle jag aldrig hålla på! när jag sålt, har jag ju indirekt fått reda på vad bilen är värd ändå, eftersom den ju enligt er är värd vad jag får för den! Är ju rätt meningslöst att skapa sig en uppfattning om värdet, efter rena gissningar, sedan sätta ut bilen, till ett pris man kan tro sig få, på en ren gissning, för att sedan konstatera att gissningen varit helt galen! Det är med viss sarkasm jag skrivit, att jag vill veta hur man värderar osv! det intresserar mig inte ett dugg faktiskt! har lärt mig att jag haft för speciella modeller att sälja, , 750, och 530, som drar mycket soppa, är dyra att försäkra, ofta är importerade, riskerar vara skruvade, fuskade serviceböcker osv, osv osv. Måste ha lite "tur" o hitta rätt köpare vid rätt tillfälle för dessa bilar, för de pengar man vill ha, och det har jag inte gjort! vid dessa affärer Dock vill jag poängtera(som dock ingen här lär tro på) att jag under mina år med BMW:s sålt bl.annat 2st M5 E39, för i stort de pengar jag velat ha, och med bra o smidiga affärer! HA DET! modolasse |
|
kolla på www.autouncle.se Där kan man se rent matematiskt vad som är "bra" eller "dåligt" pris. |
|
|
Sålde min 320i Touring -04 idag. Tog 20 minuter från att jag la ut den på blocket tills köparen ringde. Efter jobbet idag blev det affär, till mitt begärda pris. Jag kanske har tur, men har inte alls märkt av någon svårighet att få mina bilar sålda. |
|
|
Beror ju lite på priset.... Lägger jag ut min 550 för 99000 kr t ex så säljer jag den nog på en minut. :) |
|
|
Självklart. Jag kanske underskattar mina bilars värde. En 550 skulle jag gärna ha, dock precis köpt 130i, men 5-serien + den där 4,8l V8 är en fin kombination! |
|
| Jag ska provköra en 135:a nästa helg faktiskt, skall bli kul ! | |
| 'i' alltså, ingen dieselpanna för mig. | |
|
135i är fina bilar, riktigt snabba! Bör gå jämt med en 550 rakt fram. Jag valde 130i för sugmotorn, lite mindre opraktisk och bättre prisläge. |
|
| Kristider. Spanien Italien och Portugal är i lika stor ekonomik kris som Grekland. Pensionerna sänks, sjuk och äldrevården har skärts ner enormt. Det är omöjligt att säga när det kommer bättre tider ekonomiskt. Självklart påverkar det när någon skall köpa bil. Det är och kommer att vara köparens marknad så länge det är kris i ekonomin. Någon hävdade i tråden att BMW rostar, har BMW från 1998 helt rostfri. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.