AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
21.103

Behåll era BMW:s!

Sida 3 av 4
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Alex84: Jeremy Clarkson förklarar bra här skillnaden mellan BMW och Volvo vad gäller köregenskapernas orsaker ;)
Länk
Le
431
Lelle
520d touring -15
118d -08
325i cab. -02
http://www.garaget.org/bmwlelle
Volvo v70 så trist att inte ens rosten vill ha den, äckliga att köra, Precis noll styr och vägkänsla...

Länk
Et
421
Ethel
Volvo V70-D5 -07
Joo visst upp till var och en att avgöra var och på vad man vill lägga sina pengar, har ser folk som gnäller på bilförsäkringen att den är dyr, men har dock alltid råd att köpa en ask cigg för 55kr/dag...
Vill tillägga att det var min egen åsikt, men visst vill man så kan man köra på enbart trafikförsäkring, precis som man kan bo i husvagn och inte behöva bet hyra istället för i bostad..

ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
"Volvo v70 så trist att inte ens rosten vill ha den"
LOL!!

Jag gjorde misstaget att försöka mig på några manövrar med tjänstebilen i vintras (V70 2009) men oj vilket misstag. Jag hörde Tiff Needell eka i huvudet "ooh, understeeer.. understeeer".

Vilket underbart klipp! Men flöt BMWn rakt då? Måste hitta hela klippet. :)
ma
7.450
marin849
Har ni kollat försäkringsbolag?
Min 525i E39 2004 är ca 500kr/år dyrare (helförsäkring) än Volvo V70, sen är ju E39an billigare i reparationer och reservdelar och tillför mig mycket livskvalitet.

Trygg Hansa och Länsförsäkringar var REJÄLT mycket billigare på BMWn än de andra bolagen jag kollade.
Lasse: När du hade din 530 ute första gången häpnade jag över hur mycket fel den hade. Om du inte har investerat typ 25tkr förstår jag att det blev ett lågt pris vid försäljningen.

No Offence men en snyfttråd som handlar om den bilen kom igen!

Fina 530/540 E39:or har gått för 69tkr, 95tkr och 100tkr.

Jag rekommenderar helförsäkring till alla som har det minsta tvivel på om de aldrig gör ett misstag, aldrig parkerar på fel ställe eller aldrig kör på vägar med vilt.

Syrran hade en Audi värd 30tkr som var halvförsäkrad den lånades ut till en kompis som körde sönder fronten, båda dörrarna och framskärmen på högersidan. Kompisen vägrade betala en spänn och bilens värde sjönk från 30tkr till en tiondel. Det hade varit lönsamt att ha helförsäkring för 2tkr mer än halv.

I dessa dagar när över 100 bilar brunnit på två dagar i Stockholmsområdet är det dumt att bara ha trafikförsäkring. Står du på fel ställe så är bilen värdelös, inte så kul ens för en 15tkrs bil. Såg ni bilhandlaren som fick fyra bilar uppeldade? 200tkr bränderna honom i och med att bilarna inte stod inhängande.

Jag betalar strax över 2tkr för hel på en Passat-99 och 5500kr för hel per 540i/6. De gånger jag kört trafik är när jag hade E32an värd 15-20tkr och hel kostade drygt 10tkr. Samt med Scirocco-83an inköpt för 1500kr.

Mvh Stephan
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Skulle aldrig köra med mindre än halvförsäkring oavsett bil just pga stölden.
Har fått en bil stulen än gång som jag bara hade trafik på, och trots att den bara kanske var värd 12-15" känns det hårt just då.
Sen kan man väl ha mer eller mindre tur på vilka grunder den blir stulen på.

ma
7.450
marin849
Ett tips kan vara att teckna OKQ8 backup för 720kr/år.
Den betalar 6000kr av självrisken på bl.a. vilt, bärgning, skadegörelse och glas! Så då kan man ha 6000 eller 9000kr i självrisk på bilförsäkringen för att få ner den premien. Om man råkar skada inredningen i bilen av misstag ersätter de upp till 6000kr där med.
OKQ8 backup täcker också en massa annat, även hyrbil så det kan man också ta bort fårn bilförsäkringen.

Jag fick lägre totalkostnad men bättre försäkringstäckning.
Länk
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Japp Marin849, flotten gick kalas med E39:an.

ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Marin849, kanske är värt att lägga en högre självrisk och teckna den där försäkringen eller är man fel ute som kör försäkring för försäkringen kanske.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Ethel, det går inte att komma ifrån att ditt resonemang, med tanke på ditt exempel om husvagn kontra hyresbostad, tyder på att du tror det är på grund av begränsad ekonomi som man väljer detta bort helförsäkring.

För att använda ditt eget bostadsexempel, inte bor de mer välbeställda generellt i hyresbostäder? Nej, de föredrar bostadsrätter eller villor. En boendeform med större risker men då slipper man också att betala en hyra, dock kvarstår andra avgifter. Jag har inget emot helförsäkring och jag har haft och har det än på alla mina fordon. Dock börjar värdet på min motorcykel bli så lågt att en skrotning skulle påverka mig, men inte lika mycket ekonomiskt som det faktum att självförtroendet skulle få en törn. Tyvärr är trafikförsäkring knappt billigare eftersom jag är i en riskgrupp så den får fortsätta vara helförsäkrad. Men att argumentera att trafikförsäkring är för fattiglappar är inte korrekt, tvärtom.

Ju rikare man är, desto bättre framstår trafikförsäkringsalternativet och vise versa, ju mindre pengar man har desto viktigare blir tryggheten som en helförsäkring ger.

pettran
Tesla Model 3 AWD Long Range -20
marin849 -> Det är ju högst individuellt om man tycker att en försäkring med maximal utbetalning av 6000 kr är värd 790 kr om året.

Själv skulle jag välja att skita i försäkringen och istället sätta in 790 kr om året på ett sparkonto. Så länge jag då inte råkar ut för en olycka oftare än var sjunde år så kommer jag att ha pengar över den dagen jag slutar köra bil...
ma
7.450
marin849
Du missade poängen, OM du vill ha helförsäkring med hyrbil vid driftstopp, gratis djurkrock,ingen kostnadv id skadegörelse osv osv så kan denna kombo ge en lägre totalkostnad och bättre försäkringsskydd.
Min försäkringspremie sjönk som sagt så att ok-försökringen räknade hem sig själv.
Det funkade smidigt både när jag fick punka o fick driftstoppersättning.

Problemet är att det är så mycket annat än trafikolyckor som kostar och på dessa smiter folk (dörruppslag, skadegörelse, stöld). Jag bedömde alltså att någotav detta händer oftare än vart åttondeåroch slogtill.
Karl-Hilding
En sådan försäkring skall jag ge hustrun som Mors Dags present!!
pe
250
pettran
Tesla Model 3 AWD Long Range -20
marin849 -> Det har du helt rätt i, det är ett billigare sätt att minimera självrisker.

OT:
Jag är personligen tveksam till om det är värt att minimera självrisker. Självrisken har ju trots allt en funktion för försäkringsbolagen och uteblir denna lär de på sikt ta betalt på annat sätt.
ma
7.450
marin849
Det är ju det de gör!
Lägre självrisk=högre fastavgift!
Jag kunde välja 3- 6- eller 9-tusen i självrisk.

Sen går givetvisOKQ8-försäkringen runt för bolaget den med...
Lasse Karlsson
Stephan735I!

Hur säljer man en 530/540 E39 för 100.000?? Okej att min var importerad, saknade servicebok, och hade ett antal skavanker. Men jag hade alla dar i veckan köpt min bil jämfört med en för 100.000, och sen kostat på den kanske 50.000!

Då hade jag garanterat fått en bil i stortsett "mint" och ändå billigare, än om jag valt en för 100.000.

Tror inte ett dugg på att man kan få de pengarna du snackar om, hur fin bilen än är! Det var ett kanonpris, redan efter min första prissänkning på bilen, och ändå i stort 0 intresse. att någon skullle kommit och tittat efter sänkning 1, var en utopi! så iskallt kändes läget.

Men jag har bitit i det sura äpplet, och insett att en BMW 530IT-03 E39 import, blir en mycket svårsåld bil, som riktar sig till en mycket liten kundskara. Skulle aldrig lägga 25.000 på en bil, om jag visste att jag inte ens får tillbaka hälften då jag säljer. Det tror jag inte du heller skulle göra!

i övrigt får "snyftstory" osv stå för dig! jag har försökt förmedla lite runt en svårsåld bil , det är allt! Men jag tror att det var du som ansåg att man borde räkna med att få ta skit, för att man sätter in en enligt dig, dålig annons. Redan där sätter du rätt bra din "sandlådenivå"!!

HA DET!!

modolasse
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Lite svårt att vikta värdet i ditt påstående om att vi ska behålla våra bilar då du inte berättar vad du fick. Själv skänkte jag bort min V70 igår och kände mig som en vinnare, men så insåg jag också bilens absolut rätta värde :)
Lasse Karlsson
Robert_lundberg

Om jag säger så här: Hade knappt fått en saab 9-5, lika gammal och med samma mil, för de pengarna! Då tror jag du rätt lätt inser, rätten i det jag skriver, utan att få den exakta summan!

HA DET!

modolasse
Karl-Hilding
Om du fick så lite varför sålde du?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.