AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
21.106

Behåll era BMW:s!

Sida 2 av 4
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Marin

Vad händer om jag måste bärga bilen då eller liknande ? då får jag stå för kalaset själv ?

Bor man inte på landet så är det inte lika lätt.
Försäkringen är ju dyrare för man bor i en stad också tyvärr.

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Captainoats, Du ringer en kompis som kommer och bogserar dig. Oftast går bilen att rulla, om inte får ni hyra en trailer. Och sen hur ofta blir du bärgad? Om det händer en gång var 10:e år så är den kostnaden inte så stor.

Marin
Bruksbil
Precis! Ring en polare som kommer och hjälper dig. Och förresten..jag har haft bil >20år och kör 2-3'/år. Har aldrig blivit bärgad....och då byter jag bil 4-5ggr/år!

ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Kör bara E4 mellan Uppsala - Stockholm så inte så kul om det händer.

Men jag håller med, det händer ju typ aldrig så det är ju dumt att kalkylera in det.
Men trafik endast känns lite vågat, eller är jag feg ?
@E: Bmw är inte bättre än andra märken och andra märken är inte bättre än Bmw enkelt och kortfattat.

Att en Volvo V70 känns övervärderad har jag förståelse för,men en slitvarg utan liknelse.
Min T5:a -01 var i princip helt rostfri under som utvändigt efter 29000 mil.
Säger en del om kvaliteten och naturligtvis de ägare som haft bilen ( mej inkluderad).

Men kikar man på vissa bilmärken så ser man vilka som satsat på just den biten.
Volvo är tveklöst bäst i modellerna S/V-70 samt S60 modellerna av äldre snitt ( from 2001 och framåt ).

Audi har länge levererat bilar som ligger avsevärt över snittet gällande rostbiten.

Äger idag Audi samt Volvo av modellerna A4-00 och S60 -04.
Båda helt rostfria under samt utanpå !

Däremot den Bmw som grabben tagit över (320i-01) är inne på sista versen gällande rostbiten,och då talar vi inte enbart om yt-rost utan ruttet chassi i bakvagnen.

Besiktigade Bmw´n i April och kikade under bilen bak vid detta tillfället.
Brukar göra detta varje gång någon av mina bilar besiktigas.
På ett år har massor hänt med Bmw´n.
Vägarna vi åker på är inte dränkta i salt om någon undrar och vi kör alla bilarna på dessa vägar med samma körsträcka/miltal om året.

Bmw´n klarar sej detta året men knappast nästa år om den inte rasar helt innan,för det är nog bara en tidsfråga...
Kommer ihåg när man höll på att rostlaga min första bil som var en Opel Ascona A -73:a.
Den var 10år när jag satte kapen i den.
Den var rutten,men att en nyare bil lika gammal skulle vara lika illa däran
som Opeln är inget annat än bedrövligt !!

Däremot har motorn levererat kvalitet !!
Olja,stift,filter sen har den rullat glatt och lydigt förutom ett VV byte och extra kläder vintertid ;)

Kostnadsmässigt är Bmw värd sina pengar idag trots att rosten äter upp den (tyvärr).
Och det är just detta som retar mej varför inte bilen kommer att leva vidare några år till !!!!!

Komforten är inte den bästa heller med trästolar och taskiga inställningar jämnfört både Audin och Volvon.

Stereon ett skämt jämnfört med Audin samt Volvon.

Nä summa sumarum,är man 18-24 är Bmwn den som roar mest,helt klart för då är ryggen hel och sinnet fullt av oförstånd ;)

Men när plånboken dammar inser man att både den och hälsan mår bäst av annat märke ;)

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Captainoats, släpp sargen! =)

Nä, men skämt sido. Jag tror du kraftigt överskattar riskerna, speciellt sannolikheten att de inträffar. Åker du mellan Stockholm och Uppsala så är det väl så lugnt liv man kan ha? Jag vet de som kuskar land och rike runt utan RFT, lagningskit eller reservdäck, speciellt i övre delarna av Norrland där det kan ta timmar innan någon kan komma och hjälpa dig. Trots det händer aldrig något och om det väl gör det, vad gör det att bli strandad en dag. Du sitter nu på en av Sveriges mer trafikerade vägar med halva eller hela bekantskapskretsen max en timme bort. Om du får ett haveri måste du väl ha bekanta som kan komma iväg från jobbet en gång var 10:e år om du frågar snällt?

Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det är väl bara att ringa Bärgningskåren och betala själv om det behövs? Så mycket kostar det inte, typ 2-3k.

-------
//Lövet
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Fördelen med delkasko, tycker iaf jag, är glas- och stölddelen. Rutor går tyvärr sönder rätt ofta och är lite jobbiga att byta själv och kostsamma att få hjälp med.Skadorna som uppstår vid stöldförsök och inbrott är lite jobbiga med.
Jag tror det är LF som har ett tillägg till sin delkasko där man kan få en "vagnskada light" som ersätter uppsåtliga skador, tex skadegörelse, på bilen.
Jag vågar inte riktigt släppa sargen än och kör/kommer köra på minst delkasko iaf.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Captaianoats: Ja, om du bara har trafik så får du lösa bärgningen själv. Och något vi vet med säkerhet om en 12 år gammal bil är att den förr eller senare kommer stanna för dig. Den kommer INTE att stanna 40 m utanför närmaste bilverkstad, utan den kommer stanna för dig kl 23.30 en söndagkväll mellan Månkarbo och Tierp när du ska upp till jobbet tidigt nästa morgon. Allt enligt lagen om alltings jävlighet. :)

Sedan bör du tänka på en annan sak: I halvförsäkring har du även ett glasmoment som bekostar en ny vindruta om du får stenskott. Annars har du ju en rätt dryg utgift själv - eller drygt letande på skrotar.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
AlexanderK, spelar ingen roll med helförsäkring eller trafik i ditt exempel. Man får lösa bärgningen själv på samma vis, genom att ringa bärgaren och vackert vänta. Sen är skillnaden att man betalar bärgaren direkt, istället för indirekt via försäkringen.

Sen täcker väl inte helförsäkring ett eventuellt haveri som resulterar i bärgning? Endast olyckor.

E
320 ci cab -04
Alex 84

"Nä summa sumarum,är man 18-24 är Bmwn den som roar mest,helt klart för då är ryggen hel och sinnet fullt av oförstånd ;)

Men när plånboken dammar inser man att både den och hälsan mår bäst av annat märke ;)"

Av ditt inlägg drar jag slutsatsen att jag, och möjligen ytterligare några BMW-ägare, har hela ryggar och "sinnet fullt av oförstånd". Däremot har jag en väldammad plånbok (givetvis handgjord i England) och är vid god hälsa.

Vi kan konstatera att vi har olika uppfattning om att:
"BMW är bättre än flera andra bilmärken, inte mycket bättre, men bättre. BMW har fel och brister. Vissa BMW-bilar rostar tyvärr, inte lika mycket som Mercedes, men ändå. "

Däremot är jag benägen om att hålla med om att rostskyddet på BMW av vissa årsmodeller inte alls håller måttet.

E
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Sen om man råkar ut för vilt med halv så är det väl kört också.
Å andra sidan så löser dom väl min bil mot låga pengar om jag krockar med ens ett rådjur då den är för gammal för att renovera.
Lasse Karlsson
Verdi!

vad grundar du det på? att jag alltid övervärderar mina bilar? Hur gör du själv? och kom inte dragandes med att du aldrig varit intresserad av vad någon av dina bilar kan tänkas vara värd!

tar du hjälp på någon bilvärderingssajt, eller litar du blint på ditt eget omdöme?

Erkänner villigt att jag brister lätt i kompetensen, vad avser bilvärdering, och därför tagit hjälp på nätet! och dessa värderingar har ju aldrig stämt för fem öre!

Undrar: är det fel att använda sig av dessa sidor på nätet? förstår inte vad de ska vara bra för, om de ändå är totalt värdelösa??

Men det är klart! det borde man ju begripa vid det här laget! Man har ju hur många "besserwissers" som helst på detta Forum att ta lärdom av!!

Att jag sen skulle släppa här, vad slutpriset blev! Ja! det kan ju du/ ni drömma om! Har blivit idiotförklarad så det räcker på denna sida!

HA DET!

modolasse
Et
421
Ethel
Volvo V70-D5 -07
Marin:
Vet inte om jag skulle säga att det är omotiverat att betala helförsäkring på en bil under 50.000:- .... skulle nu du vara vållande till skadan och din bil blir bekräftad som skrot, så får du kanske en tusing på sin höjd.... så du kastar 49.000:- i sjön...
sen tror jag att det är en trygghet att ha helförsäkrad, du får bilen lagad, utköpt oavsätt vem som är ansvarig för skadan, så jag personligen skulle aldrig ta trafikförsäkring på en bil som är värd mer en 5000:- om jag nu var tvungen att ta den överhuvudtaget...
Mitt resonemang är varför vara dumsnål??... har man inte råd att bet försäkring så ska man nog överväga kollektivtrafik istället...
Visst skulle köpa ditt resonemang om premien skulle vara orimligt hög, typ 5000kr/mån
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Ethel, rent nationalekonomiskt så är försäkring för dem som inte har råd med stora utgifter, medan personer med bättre ekonomi inte alls på samma sätt fruktar större enskilda kostnader. Alltså, den mindre bemedlade föredrar en fast summa om 1000kr varje månad istället för en enskild räkning om 12000kr per år, eftersom en sådan orsakar en sån kraftig stöt mot personens ekonomi om ekonomin redan är tight.

Det är en funktion av att varje ökad krona i tillgänglingt kapital är mindre värd ju mer man redan har. Exempelvis är en miljon inte så mycket för en miljardär men mycket för en student.

Marins inställning tyder snarare alltså på att han har råd att ta kostnaden när den kommer utan att behöva lägga undan varje månad. (Vilket man indirekt gör med en försäkring)

Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
I princip skulle väldigt många tjäna på att trafikförsäkra och sedan sätta undan kostnaden för helförsäkring på ett eget sparkonto.

-------
//Lövet
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Andreas, tror jag också.
Synd för dom som krockar första dagen, det lär hända :)
Men som du säger får man räkna snittet.
Lite synd att TS verkar ta det personligt - jag tror snarare att det vore bra att dela med sig av slutpriser. Detta ger betydligt träffsäkrare värderingar framöver när nästa person skall sälja sin 530 och undrar vad man kan tänkas få ut om någon har en liknande bil att sälja.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Ethel, handlar inte om dumsnålhet, snarare om respekt för sina pengar vilket Grelle förklarar, men jag skulle även vilja lägga till en sannolikhetskalkyl i resonemanget, vilket Lövet är inne på, många, säkert de flesta, skulle tjäna på trafikförsäkring och sedan sätta undan skillnaden. Men å andra sidan är det ju inte en försäkring vi köper utan trygghet, och där är vi väl olika.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
10'/år för en bil värd 50' är omotiverat.
Min 118d kör ja bara på trafik. 7an är fullgör säkrad + extra allt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.