AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
21.107

Behåll era BMW:s!

Sida 1 av 4
Lasse Karlsson
Tjena BMW-älskare!

Är i denna tråd, inte ute efter att diskutera bilars/min bils, eventuella värde eller dyl!! Utan vill bara konstatera följande: Sälj inte era BMW:s om ni inte absolut måste!

Sålde min 530IT-03, 19500 mil häromdan, efter att den legat ute på Blocket typ 4 månader, och kan bara konstatera att marknaden helt o hållet är köparens! Tänker inte skriva vad jag fick för den, kontra vad jag trodde jag skulle få(det blir så lätt aggresivt på detta Forum runt sådana frågor!) utan inser bara att vad köparen fick, är ENORMT med bil i förhållande till pengarna!!

Vill också framhålla att bilen var i mycket bättre skick, 2:a gången jag la ut den på blocket, än den var 1:a gången! Detta till trots, var intresset märkligt svalt, trots en bil i ganska gott skick + till ett i mina ögon kanonpris.

Så sammanfattningsvis: sälj inte era BMW:s om ni inte måste, ni kommer bli besvikna, då det verkar va skitsvårt att göra rimliga bilförsäljningar idag!

HA DET!

modolasse
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Hur mycket fick du för den Lazze? :-)
60'?

Verdi
Du överskattar ju alltid värdet på dina bilar Lasse K så jag är inte förvånad att du fick mindre än du trodde. :-)
Visa användare
625
Jocke W
M5-89 E34
750iA-96 E38
750iA-05 E65
X5 3.0-06 E53
318i-92 Cab E30
Z3 Roadster 1.8-96
För er som tror att i skall få fina välskötta bilar "gratis"

Riktiga bilar(BMW) kostar, punkt slut!
Sen att det är konkurrens på "vanliga" BMW är en annan sak.

Tänk efter en gång till innan ni köper "drömmen", de kan vara inkörsporten på nå j-vligt dyrt!

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den.

Mvh Jocke W
BMW CS #01430
jag kan säga att min bil har gått 26000 mil nu och den går grymt bra fortfarande (523i) gissa vad jag skulle ha fått för den vid försäljning när den hade gått 18000 mil för 5 år sedan? nyligen gjort inp.2 bytt dämpare, kompl. bromsar.
högsta budet sträckte sig till max 19000.. jag hade tänkt mig 30 000 då men det var ju för mycket begärt förstår jag.
Det slutade med att jag fick mig ett skratt, tvättade bilen och la planerna på o sälja bilen på hyllan istället.

Jag kanske köper en bil till så småningom men jag kommer aldrig sälja till mindre än vad fälgarna och däcken kostade.
Dock kanske det va sista gången jag köpte en bmw med tanke på det extremt dåliga tredjehandsvärdet.
Vad gjorde att du inte följer din egen uppmaning?

Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Jag sålde min E81 på ett dygn, fick de pengar jag ville ha.
Samma för mig, sålde min e91 LCI på ca 1 dygn och fick det jag ville så inte vet jag om jag vill kalla det "skitsvårt" att göra rimliga bilaffärer.
Köpte några dagar senare en e46 till vad jag tyckte va ett bra pris och även säljaren verkade nöjd.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Beror ju en hel på vilken modell de gäller också om man bortser ifrån själva priset.
Jag tror inte en 530i E39 touring som gått närmare 20 000 mil är allt för het på begagnatmarknaden. Antalet potentiella köpare är nog få, därav det låga värdet.
Sen är det ju så att en bil är inte värd mer än vad någon är intresserad av att betala för den, vilket kan tyckas konstigt men så är det dessvärre.

1-serien med M-sportpaket däremot är en väldigt eftertraktad modell. De säljs förhållandevis snabbt och oftast till, eller i närheten av, begärt pris.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Haas och Chris: Naturligtvis är det så, därför kanske tråden borde heta "Marknaden motsvarade inte mina förväntningar när jag skulle sälja min BMW" eller "Äldre BMW är väldigt mycket bil för pengarna"?
E
1.156
E
320 ci cab -04
BMW är en unik bil i det avseendet? Marknadsvärdet på en bil gör att bilägandet är den sämsta affär man gör. Och det som är dyrt är att byta bil.
Bilpriserna styrs av tillgång och efterfrågan. Ett av problemen för begagnatsäljaren är det finns en överproduktion av nya bilar i världen. Att köpa en ny bil som man "specar" själv med tillval är dyrt. Bilhandlarna "förstör" dessutom marknaden genom att sälja ut nya lagerbilar med upp till 25% rabatt i slutet av "modellåret".

Tja, vad göra? Varför inte köpa en begagnad BMW och få oerhört mycket bil och körglädje för pengarna?

Personligen kan jag inte förstå hur någon kan köpa en bil för 500 tkr, 3 år och 6000 mil senare sälja bilen för 250 tkr. Men jag är oerhört tacksam för att någon gör det eftersom jag kan köpa just den bilen.

E
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
För mig är det obegripliga att en enkel Golf kan samma värde som en BMW.
Folk verkar tro att BMW är dyra att äga eller märker ingen skillnad på bil och bil. De äldre BMW det talas om här är ju välkonstruerade och mycket lättmekade, förutom då den totala överlägsenheten i de flesta avseenden hos en äldre BMW kontra ny"billig bil".
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Min 530iAT M-sport -01 som jag sålde för två år sedan hade en helt ok värdeminskning.

Köpte den 2005 (4år / 7100 mil) för 185' i DE. Kan räkna 200' hemma och med inköp av nya fälgar minus försäljning av de gamla. Det var ett bra pris då eftersom motsvarande bilar låg på 220-240'.

Sålde den 2011 (10 år / 14800 mil) för 86'

Värdeminskningen var alltså 114' på 6 år eller 19' per år.

Från nybil på drygt 500' till en bra bit under 200' (inbytet bör ju ha varit under de 185' jag gav) på de första fyra åren är ju en betydligt tyngre värdeminskning.

___
//Ulf
De flesta vet att försäkringspremien är högre för Bmw än de flesta andra märken!
Sen lever ni i en fantasi värld i tron om att Bmw är sååå mycket bättre än andra märken ???
Snack om körkänsla/glädje,bättre effekt osv är myter/floskler i sammanhanget.
Vissa har redan märkt att en sleten V70 har mer effekt än den Bmw man rattar.
Varför skulle en köpare ge mer för ett emblem än vad det levererar?
Om köparen varit här på AP innan och läst pm rasslande motorer,rost,elfel mm då hägrar sannolikt andra märken mer än Bmw.
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Jag har grov ångest ang försäkringen på mon 530, den har gåt ca 17 000 mil, har inte kollat marknaden, men bör väl få 50 för den iaf.
Mycket gott skick är det.

Jag har helförsäkrinng och pyntar 9000 om året drygt, halv kostar 6000 om året.
Är ju knappt någon skillnad, eller ska man bara köra trafik ? eller är det idiotskt ?

Vad händer då om jag får punka o bärga, bara att betala själv ?
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Oats: Skillnaden mellan hel- och delkasko är endast vagnskada. Bärgning, stöld, brand, glas osv ingår i delkasko.
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Lus, jag tänkte om man bara skulle köra trafik men det är kanske vågat.

Jag menar om man ser skillnaden mellan 9000 hel och 6000 halv så kan man nästan ta hel för det skiljer så lite ändå ?
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
På bilar under 100' kör jag personligen bara trafikförsäkring. :)
Att betala närmare 10lax i försäkring för en bil värd 50' är omotiverat.

E
1.156
E
320 ci cab -04
Alex84
BMW är bättre än flera andra bilmärken, inte mycket bättre, men bättre. BMW har fel och brister. Vissa BMW-bilar rostar tyvärr, inte lika mycket som Mercedes, men ändå. Jag tycker att det är bra att AP finns där alla BMW ägare (och andra) kan få tips och utbyta erfarenheter på ett öppet sätt. Skulle inte förvåna mig om BMW:s marknadsavdelning var inne på AP ibland för att få feedback.

BMW är dyra att försäkra, jämför man en BMW 530 från 2001 med en SAAB 95 från 2001 så är försäkringen halva pengen.
Om man bara ska ta sig från A-B på ett säkert sätt med minsta möjliga kostnad - köp en SAAB. Jag tycker Volvo V70 är övervärderad.

Är resan mer än en parantes i ens liv, något man längtar till - då kör jag BMW! Om man ändå ska resa så kan man njutai en BMW, även av resan! Tid är inte pengar - tid är mer än pengar. (Vad vill du ha betalt för att jobba 24 timmar per dygn resten av ditt liv?)

E
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Betalar staxt över 900 kr i månaden för 3 st helförsäkrade BMW inte alls dyrt.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.