|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har en ny Z3 2,2i som skall få sin första motortvätt. Är det bara att blåsa på eller.....? Efter att jag motortvättade min andra bil (en Volvo V70 2,4T) så gick den dåligt i en timme med en mängd felmeddelanden och röda varningslampor tända. | |
|
Risken att du ska få en maskin som spottar och fräser finns. Om du bara tar det försiktigt över eldetaljer och över tändstiftskåpan så bör det funka. Ett tips på vägen är att när du tvättat, kör en sväng på motorvägen i låt säga 5-10 mil så är du gansaka garanterad att inga fuktproblem uppstår dan efter. Det är vanligt annars. Ett reportage om detta är på ingång. Mvh. Micke Olsson |
|
Asken (AutoPower) |
Är man försiktig runt eldetaljer samt kanske tom täcker över delar, såsom generator mm med lite plast och en gummisnodd så går man säker. Mvh Asken |
|
Glöm inte att lossa sladden till pluspolen på batteriet också. Kan bli dyrt annars. //Stefan Länk Sidan för de som vill läsa om en massa onödiga saker! |
|
|
Sahlin: Varför då? Jag har sedan 87 tvättat mina och andras motorrum med högtryckstvätt och aldrig lossat +polen. Jag har heller aldrig hört talas om att det skulle spela någon roll. Mvh. Micke Olsson |
|
|
Micke: Jo, det kan bli någon form av bakström eftersom vatten leder och generatorn kan då gå åt pipan. Råkade själv ut för det när jag rekade bilar i början på 90-talet. Bilelektrikern som reparerade bilen sa i alla fall att det berodde på att jag inte tagit av +polen. Lite onödig utgift. Tydligen har du haft tur men när jag rekade bilar tvättade vi flera bilar om dagen så oddsen att det skulle hända något blir ju större än om man inte tvättar så ofta. //Stefan. Länk Sidan för de som vill läsa om en massa onödiga saker! |
|
järnet |
Det är klart, om man vill undvika kortslutning så bör man göra bilen strömlös. Å andra sidan lär det ju bli kortslutning när du sätter tillbaka kabelskon på +polen. Om det har kommit in vatten i elektroniken så lär det ta tid innan den självtorkar så att kortslutningsrisken upphör. Jag brukar tvätta motorn när den har svalnat men fortfarande är lite varm. Därefter är det lämpligt med ett varv på motorvägen för att torka motorrummet rejält. Känner alltid ett visst obehag när högtrycksstrålen sveper över elektronikboxar mm. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.