AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
9.097

Köpråd: E91 2009+

Sida 2 av 3
St
504
Stockholm-1
340i Touring
I3s
För samma pris får du en 325i som gått 6000 mil mindre, det skulle jag hellre ta om man uppskattar ett fräscht skick. Därtill får du ett trevligare motorljud och lägre skatt.
kr
512
kris
E93/E90/F07/997.1S
701/999s/FZ750
Just 318d fr.o.m maj 2010 har lite lägre förbrukning, ngt lägre utsläpp (120g vs 125g)och därmed skattebefriad 5år från ny. Den ligger ngt lägre i försäkring och är det mest ekonomiska alternativet ur driftskostnader. Dessutom fick E91 även Slim-Rails då och plötsligt ser de "gamla"ut som lastbärar-räcken (vilka de iofs är...)

Jag köpte först en ”lagom” utrustad 318d 2011 Comfort, Dynamic, drag, Xenon men bytte strax ut den mot en likadan fast mer utrustning såsom Harman Kardon Logic7, panorama, fler delar av m-sport. Jag gillar den mkt men kontrasten mot 535d är för stor.

Jag kommer leta mig mot en 330d eller en 330i (eller M135i…..) då min fru nu kommer sluta pendla efter sommaren. Hör av dig om det låter intressant.
Visa användare
519
OB
335i touring (700hp+) - SÅLD
Chris: Alla modeller rekommenderas i viss utsträckning vart man än vänder sig i forumet, och därmed är det inget konstigt att 335 dyker upp i diskussionen när det diskuteras E91. Förstår inte den negativa inställningen när det presenteras som ett alternativ som passar in på rubriken.
hb
323
hbengtsson
E91 325iA Touring
E36 328iA

Hmm, den där 330:n ingår i BMWs Premium Selection som "nästan ny BMW"

En 09:a som gått över 11.000 mil? Hur är reglerna egentligen? Den ser absolut kanonfin ut på bilderna men faktum är att min 05:a 325 med 10.700 mil på mätaren är nästan i identiskt skick.

Just wondering....
Max 5 år, 12000 mil och servad enl protokoll på auktoriserad verkstad om jag fattar hemsidan korrekt.
hb
323
hbengtsson
E91 325iA Touring
E36 328iA

Ahh...ja där fanns ju info ett klick bort från annonsen ser jag nu :-)
Verdi
Köp min 330xd -08 istället. Gått drygt 11k mil men har mycket bättre utrustning. Panoramatak, helskinn, navi pro, elstolar med minne, kurvljus, komfortöppning osv osv. Samt snyggare färg, sparkling graphite, och snyggare fälgar, 18" M-sport.

Dessutom är den mycket billigare. Är nöjd om jag får 160 tkr för den. Garanterat mycket mer bil för pengarna än den där babyblå. ;-) Fast nej, det är ju inte LCI...

Min är dock inte till salu förrän i juli så det är ingen brådska. :-)
Jag får väl ta mig en funderare igen då ;)

Men vad jag kan utläsa så är 330d xDrive inget dumt val, eller?
Verdi
330xd är en kanonbil. Har ju beställt en ny sådan som kommer i juli. Men det är bara för att jag inte kunde motstå "vinsten" genom att beställa till mycket lägre pris från England. Annars hade jag nog behållit den här minst ett år till.
Visa användare
519
OB
Verdi, ungefärligen hur mycket bättre pris (%) blev det? Utöver valutaeffekt, är även listpriserna betydligt förmånligare?
Verdi
OB,
Det är flera faktorer som medverkar.

1. Prissättningen ser annorlunda ut i England. Ex F31 320d M-sport kostar £ 34,370.00 och en F31 330d M-sport kostar £ 39,545.00. Dvs det skiljer bara strax över 50 tusen kronor. I Sverige skiljer det väl typ 130 tusen kronor mellan 320d och 330d. Detta fenomen gäller rakt över hela linjen. Det blir "billigare" att beställa från England ju dyrare bil man ska ha.

2. I England är det mycket som är standard på 330d M-sport. T ex metalliclack, helskinn, sportautomat osv. Det sänker priset mot Sverige. Dessutom är alla tillval ordentligt mycket billigare än i Sverige. Om t ex Panorama kostar 16 tkr i Sverige så kostar det 11 tkr i England... osv osv. Kort sagt så kostar allt roligt mindre i England.

3. Pundet står verkligen jättelågt nu och det var ännu lägre när jag betalade. Tror jag snittade 9,644:-/£ på min banköverföring.

4. Bra rabatter. I England fick jag 10% rabatt som privatperson.

Enligt mina beräkningar så hamnar besparingen runt 150 tkr för min del. Bruttopriset i Sverige ligger på 668 tkr och jag får loss bilen från England för runt 450 tkr.
Verdi
ps. En BMW 335i M Sport Touring kostar £ 39,170.00 med manuell låda och £ 40,695.00 med sportautomaten. I Sverige börjar prislistan för 335i touring på 419 tkr. Men det är utan helskinn, M-sport, metallic osv..
Visa användare
519
OB
Tack för svaret. Väldigt intressant, ska definitvt titta närmre på det framöver. Ungefärlig kostnad för att få hem bilen till garaget inkl. reg?
hb
323
hbengtsson
E91 325iA Touring
E36 328iA

Det var ju en rejäl skillnad...Intressant.

Och det kostar inget extra ang vänsterstyrd? Antar inte det då det ändå är BMW som levererar men ändå.
Har fått ner priset till 185' för bilen nu, det måste väl ändå anses vara en bra deal?

Verdi
OB,
Transport kostar ca 17 tkr med lastbil har jag för mig. Med båt till Göteborg kanske runt 10 tkr. Köra hem den själv går också på runt 10 tkr. Sen tillkommer väl några hundringar för registrering och besiktning. Man måste även ha den helförsäkrad så försäkringen blir lite dyrare. Däremot kan man beställa ett paket för gratis service i 5 år/5000 miles (drygt 8000 mil) för några tusenlappar om man vill. (vilket jag har gjort och är med i mitt pris)

hbengtsson,
Vänsterstyrd kostar inget extra. Läs allt om det här i den här Länk tråden. Bara 43 sidor. :)

EddyBaggio,
För 185 tkr är det ett absolut ett bättre köp. Låter rimligt.
Verdi/
Kanon, nu ska jag bara övertyga sambon också ;)
Är det stor skillnad på 330d före och efter 2008?
Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
EddyBaggio,

Ja, 185 låter som en fair deal för den 330xd som du länkade till.
Verdi
Utseendet skiljer sig såklart en del. Främst njurarna i fronten och bakljusen. Dock har jag bytt till shadowline bakljus på min. Klart att lci ser lite modernare ut men nu i och med att F31 blir vanligare och vanligare så är ju båda gamla modeller. Är part i målet men jag tycker ändå min bil är bättre än den där ljusblå. ;-)

Sen är det 245hk i lci-motorn medan "bara" 231hk i gamla. Möjligt att det skiljer en del i övrigt också. Något lägre förbrukning på lci också.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.