|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hej! Är ny på forumet då jag funderar på att köpa mig min första BMW (applåder!!). Jag har siktat in mig på E91 2009+. Så nu undrar jag vad jag ska leta efter gällade paket, motoralternativ osv. Finns det några fallgropar med just denna modell? | |
| har inte haft många problem, en kampanj på nya blinkers bak, utsliten dörrlist vä fram (en tunn list med filt på utsidan) som jag inte fick som goodwill, undvik RFT däcken fick jag byta direkt, 325d -09 e91 | |
|
Jag har bara haft ett problem hittills, nivåregleringen på huvudstrålkastarna: BMW bytte på garanti ut en sensor fram efter c:a 50100 km, 320d -11 e91. |
|
| Comfort- och Dynamic-paketen innehåller nog det nödvändigaste i utrustningsväg, skulle jag tro. | |
|
Tack för svaren! Hur ser det ut på motorsidan, något alternativ man bör undvika? |
|
|
Min 320d-10 som jag bytte bort för ca 1 månad sen hade jag inte ett enda problem med på hela tiden (5600mil). Vissa 320d med manuell låda har problem med vibrerande koppling men det var inget jag kännde av. Håller med David C att Comfort och Dynamic innehåller det mesta men sportstolar tycker jag är ett "måste" |
|
|
För mig är comfortpaket, förvaringspaket och xenon krav. Tidigare tyckte jag att dynamic också var det, men har omvärderat min uppfattning då sportstolarna är lite väl trånga och mycket svåra att ta sig i för äldre eller storvuxna passagerare. Sportchassit är också lite väl stötigt om den ska användas som familjebil. I Comfort ingår följande utrustning: 386 Takrails 431 Automatiskt avbländande backspegel, invändigt 4AE Armstöd fram 507 PDC bak 521 Regnsensor 534 Klimatautomatik 540 Farthållare (318i/320i/318d/320d/320d xDrive) 544 Farthållare med bromsfunktion (325i/325i xDrive/330i/330i xDrive/335i/335i xDrive/325d/330d/330d xDrive/335d) 663 Radio Professional I Dynamic ingår följande utrustning: 255 Lädersportratt 2KU Lättmetallfälg V-eker 285, 17" (318i/320i/318d/ 320d/320d xDive/325i/325i xDrive) 2S1 Lättmetallfälg Stjärneker 286, 17" (325d/330i/ 330i xDrive/335i/335i xDrive/330d/330d xDrive/335d) 481 Sportstolar fram 522 Xenonstrålkastare 563 Belysningspaket 704 M Sportfjädring (ej xDrive modeller) Förvaringspaket innehåller: - Dryckeshållare fram - Förvaringsfack på förarsidan - Två 12V-uttag i bakkant på mittkonsolen - Förvaringsnät på baksidan av framstolarna Motoralternativ väljer du efter dina egna preferenser. Provkör några olika för att bilda dig en uppfattning. |
|
|
Vibrarande/huggande koppling och utslitet svänghjul på fyrcylindriga bilar är ett hyffsat vanligt fel. Sedan finns det vissa som drabbas av ryckningar på de sexcylindriga bilarna som har med insprutningen att göra. Jag skulle undvika 318i och 320i. Ointressanta motorer med fult ljud. ------- //Lövet |
|
|
Vad jag vet gäller kopplingsproblemet bara de fyrcylindriga dieslarna. Så du tycker 318i och 320i har ett fult ljud men inte 316i? :) Jag är nöjd med min 320i. Ingen bil jag tar till Nürburgring men en helt klart trevlig bil som drar under 0,7 blandat. |
|
| Epsilon: "- Två 12V-uttag i bakkant på mittkonsolen" ingick inte i förvaringspaket efter något visst datum, minns inte vilket. Dessa 12v-uttag ingick då istället i ett tillval som kallades för "Extra 12v-uttag". | |
|
Chris: Aha, det är därför jag inte har några 12-voltsuttag bak. Personligen tycker jag att sportstolarna är "nödvändiga" (gillar inte de vanliga) och spottstyvern är ju oändligt mycket snyggare än den vanliga. Men smaken är ju som baken... |
|
| Sportratten skulle det vara. (Autocorrect) | |
| Sexorna har bättre gångkultur, men dyrare. Fundera vad som är viktigt för dig. | |
| Har provkört 325d nu, går som en dröm ju :) | |
|
Kolla min gamla tråd föt lite mer tips: Länk |
|
|
Vet ej dina preferenser än, men förslagsvis bör du provköra samtliga modeller du inte utesluter redan vid pappersspec. 335 går också som en dröm ;) |
|
| Jag har även testat 320d och 325i, en 335 ryms inte inom min budget tyvärr ;) | |
| OB: Och M3:an går helt fantastiskt! | |
| Chris: Men finns inte i E91 som OP efterfrågar, eller hur? | |
| OB: Nej, men mitt svar var mer inriktat på den här trenden som för närvarande gäller på detta forum beträffande att alla alltid rekommenderas att köpa en 335i. Det är knappt någon tråd här där den som frågar om köpråd inte blir rekommenderad att köpa en 335i av flertalet användare. | |
|
Vad tror ni om denna? :) Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.