AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
28.734

Vilken service interval har 118d och 116d?

Hej, jag undrar hur ofta på ett ungefär servar man 1-serien (diesel) och vid vilka miltal kommer det stora servicen. Tittat på ett par intressanta objekt på mellan 7000 och 10000 mil och försöker kalkylera vilken bil innebär minst total kostnad...
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Bilen med minst totalkostnad är den som sjunker minst i värde. Som det är nu för tiden finns ingen "stor service" längre, utan det handlar mest om oljebyte vid mellan 2 och 3000 milsintervallet. Det kostar i runda slängar 2000:- hos BMW.
Totalt hade jag 5:-/mil i värdeminskning på 1600 mil med min 120d, reparationer och service för noll kronor, snittförbrukning på 0,617 liter/mil. Hade jag haft bilen längre tid (detta var på 10 månader) så hade naturligtvis värdeminskningen kostat mig mer än så.
@ Lus : jag utrycke mig fel: menade i så fall bruks kostnad. Vill minnas att jag har pungat ut runt 10000kr för en service på E39 en gång i början på 200-talet för en 'stor' service där man bytte en hel del delar bromsar bl.annat ( automatbil vilket förklarar bromsar). Om jag inte har helt fel var det just runt 6-7000 mil... Så om jag kan välja bilen som redan har gjort denna service blir det ett plus...
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Intervallen är inte fasta på E8x, de styrs av bränsleåtgång alternativt tid (broms- och kylarvätska). Tror beläggintervallet borde ligga inom 4-6000 mil dock. De är förvisso hyffsat billiga och man byter dem med fördel själv.
Lus, jag hittade följande formulering om 116 & 118:" Serviceintervall: Ca 3 000 mil. Körsättet bestämmer intervallet." Det stödjer det du säger men; det antyder att det finns i alla fall en viss periodicitet dvs varje 3000 mil.
Från min tidigare BMW ägande kommer jag ihåg tt det fanns 3 typer av service:
Oljeservice
Liten service
Stor service

Jag undrar i vilken ordning kommer dessa, och vad är ugnäfärliga priser på alla tre typer. Tack på förhand
Tomas
Det finns inga fasta servicar utan all service är konditionsbaserad. Bilen talar om vad som ska göras och när det ska göras.

Oljeservice, inspektion 1 och inspektion 2 finns inte längre.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Det som finns i serviceintervall är, på rak arm, utan att garantera att jag missar något:
Kupéfilter
Olja med filter
Bromsbelägg
Bromsvätska
Kylvätska
Fordonskontroll
Eventuellt partikelfilter, iaf på de tidigare modellerna
Bromsolja och kylvätska är tidsbaserat medan de andra servicearna baseras på förbrukat bränsle.
sb
67
sbozic
330e Touring M-sport -2021 - G21
Allt hänger på hur hårt du kör bilen, pressar du den jämt och ständigt så blir det tätare mellan intervallerna, typ mycket bankörning.

ca
36
cassidy
120dx -13
Som andra redan sagt, intervallen är inte fasta utan påverkas av hur du kör. Du kan ha 3000mil som tumregel/jämförelse.

Här är siffrorna på min bil som exempel/referens, jag kör ca 3000 mil/år (mycket motorväg vilket kan förklara lågt slitage på bromsar).

118d uttagen mars 2008
Köpt av mig april 2011 5200 mil
Första service juli 2011 5900 mil 1908.- mikrofilter, oljebyte, fordonskontroll
Andra service mars 2012 7500 mil 438.- bromsvätska
Tredje service oktober 2012 9100 mil 4400.- oljebyte, filter x3 (olja, bränsle, kupé)

Kommande service enligt datorn (vid 10600mil);
oljebyte 1700 mil
fordonskontroll 4500 mil
bromsar fram 6000 mil
bromsar bak 6000 mil
bromsar är såvitt jag vet aldrig bytta

Hoppas det ger dig något att utgå från.
Tjenare,

Lånar tråden lite. Jag köpte en 120i nyligen och såg att senaste servicen är utförd i december 2012. Tänkte att eftersom den inte är körd så många mil är det väl dags för en årsservice istället men datorn säger att preliminär service ska vara i december 2014. Två år mellan service-tillfällen låter väldigt långt. Är det i sin ordning tro? Finns det ingen bäst föregräns som säger att jag borde serva den varje år eller liknande? Jag kör ju gärna ett år till utan service och sparar pengarna, men det känns osannolikt långt.

Vad säger ni andra?
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Godich: Enligt BMW är det bara att rulla 1 år till. MEN enligt "alla" här och sunt förnuft så bör du lämpligen byta nu efter 1 år.
Gör en extra oljeservic utan att nolla indikatorn. Du kan göra det själv eller på nån mindre verkstad så kommer du billiagre undan än hos BMW.
OM bilen är väldigt ny kan det kanske vara vettigt att göra extraservicen hos BMW.

Jag servar min 130 med ny olja varje vår, trots att den rullar ca. 400mil/år.
318 får ny olja varje höst och då brukar den ha rullat ca. 1000mil sen sist.
Olja är billigt och det "känns" bra!

/Jonas
Axkikr.
Storslaget! Jag kände på mig att det fanns fler här som skulle hålla med mig. Bra! Då gör jag en extra oljeservice och låter helt enkelt mätaren rulla på så blir det en normal service nästa vinter som service-indikatorn anger

Bilen är från 2008 så den är lagom ny, men förtjänar bättre än att gå med gammal olja år efter år. Dock väntar jag med alla BMWs servicepunkter tills det är dags och byter byter helt enkelt bara oljan.

Tack för hjälpen!
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Precis så, övriga service utom olja gör du när bilen "säger till".

/Jonas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.