AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.885

E61 kabelstam... ngn i icke BMWverkstad i Stockolmsområdet som kan fixa

Hej

Köpte en sen 2009 530 XD Touring där först nivåregleringen pajjade (12 000 kronor) och nu har dimljuset höger bak slocknat. Har inte kollat glödlampan än men torkaren har hackat lite ibland så jag utgår från att kabelstammen är knäckt. Utgår från att BMW inte tycker detta är en garanti/goodwill sak och jag tänker inte betala dem att göra detta.
Således finns det någon annan billigare verkstad i Stockholmsområdet som kan göra detta och vart köper man högkvalitativ elkabel som håller för ändamålet nu när BMW inte lyckas fixa detta, inte ens på en sen 2009 när man har känt till problemet i flera år...Skitdåligt rent ut sagt...

Och jag bakluckan rostar så den ska in den 3 juni på omlack, dock byte inte hela luckan vilket jag hade velat. BMW Segeltorp som gör detta.

Dom som tror att BMW har löst dessa sk barnsjukdommar kan härmed konkludera att när E61an blev en ålderstigen pensionär 2009 byggde man fortfarande in samma j*vla systemfel i bilen.... Älskar BMW men men kvalitet är kanske inte riktigt i linje med den premiumkänsla som BMW vill koppla till sina produkter.... verkligheten kommer hinna ifatt dem.... Har haft en F11 men föredrar faktiskt E61an...
Re
647
Residence
M5 E39 Imolarot
M5 E39 Carbonblack
finns ingen verkstad så vitt jag vet som gör denna operand förutom bavaria, och de vill ha 16000:-
d går att göra det själv men det kräver en hel dag om man är som jag (dvs lite slow)

E61 LCI dieselPower
300hk+
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Jag har gjort det själv, då en kabel var av i högra sidan, som orksakade att det tredje bromsljuset inte fungerade. Tog max tre timmar att lödda på en ny kabel. :)
Oerhört irriterande.

Visst, det förekommer hos andra märken också men frågan är om inte detta ändå är BMWs mest irriterande typfel nr 1? (värre än tex vevhusventilationen)

Extremt underligt att det inte går att lösa på ett bättre sett och att felet kvarstår i nyare årsmodeller.

Lödde ihop en kabel i min 540 E39 2003 sedan för en tiden sedan (en st var helt av, flera mycket slitna).
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Lika märkligt är det väl att E91 exempelvis inte verkas drabbas alls?

-------
//Lövet
Kollade innan jag köpte min E61 vad det skulle kosta att byta/fixa kabelstammarna om det börjar strula. Ringde Molin bil Sundsvall de sa att det kostade 3500 kr per sida. Är en BMW återförsäljare, det borde väl vara samma pris för arbetet hos de andra återförsäljarna? Konstigt att de ger olika priser, värt att åka en bit för den prisskillnaden kanske..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.