|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har köpt en gammal 318i e36 av en bilskojare som hade lite fina hemligheter som kom fram efter motorvägskörning. Problemet är då. Påvägen hem så sticker tempmätarn upp till rött och jag stänger av bilen omedelbart. Kylarslangar har lossnat och de sprutar grejer. Man ser att själva anslutningen i plast för kylarslangen har spruckit. Väl hemma så fixar jag till anslutningen på kylarn med att slipa en grop som passar perfekt för en liten slangklämma. Sitter stenhårt nu. Drar ut vattenpumpen och ser att plasten har spruckit. Har nu bytt ut till en ny med aluminium istället. Termostaten har jag dragit ur helt bara för att testa. Har beställt en ny. Nu med nya pumpen och ingen termostat så tar det ett tag innan den blir varm men kryper sakta upp till rött efter ett tag igen. Slangarna är stenhårda och riktigt varma. Man ser att kylarlocket har släppt ut massa vatten och det ångas. Kan det nu vara topplockspackningen som har rykt? Jag ser ingen smet i oljan, luktar inte bensin i kylarvattnet och jag ser ingen rök. Motorn går jättebra men det blir ett sådant jäkla övertryck kan jag tycka. Känns som att slangarna ska explodera närsomhelst. När jag fyllde på vatten och luftade systemet så tycktes bubblorna aldrig ta slut. Stod i en halvtimme och varvade motorn med bleeder hålet öppet. Fortsatte komma bubblor. En annan observation är att när jag drar på maxvärme i kupen så blir det riktigt skållhett! Låter detta som topplockspackningsproblem? Isåfall får jag köpa ett set och byta + plana toppen. Tack för svar! | |
|
Men saknar du vatten? Tagit ett komptest? Får du avgaser i vattnet?(bubblar det i kärlet) Inte säkert det är packning, spola systemet och kolla så det är flöde. Sen det där med att plana toppen, det gör folk i tid och otid. Tycker det är rätt sällan en topp slår sig. |
|
|
Jag saknar inte vatten, det läcker inte någonstans. Försvinner bara massa vatten när den spyr ut det kokande vattnet. Det kommer bubblor kärlet efter att jag gasat med kylarlocket av. Jag känner Inga avgaser men det kanske är så att man inte alltid behöva känna stark avgaslukt? Plana toppen är bara en bonus vad jag hört. Men jag undrar. Kan en topplockspackning leda till övertryck i systemet utan några andra tecken som avgaslukter och smet i oljan? Pump, thermostat och ursköljd radiator verkar inte ha fixat det ialllafall! |
|
|
Och du fyller på med kylarvätska hela tiden medans du luftar? Komptestet säger? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.