|
|
|
|---|---|
|
som rubriken lyder, hur gör man ett byte på bästa sätt? har sökt lite och hittade detta "Spray some WD40, heat with a hair dryer for 4-5 min and carefully pry the light out off the ball screws" har inte en aning om hur en "ball screw" ser ut. Tack på förhand! /S | |
|
Glöm inte att Farbror Google finns.. Jag sökte på Ball Screw och hittade det här: Länk |
|
|
jo googlat har jag gjort, men hittade inget liknade. Länk finns ju som sagt en massa ställen är värma på. frågan är vart? får testa mig fram bara. |
|
|
Det är alltså en gängad stång/skruv med stålkula i en änden och den sitter då intryckt i en plasthållare. Fungerar och ser väl ut ungefär som en höftled eller kulled för att ta en jämförelse. Sök på "ball joint" så ser du. Ska du värma någonstans är det väl på plasten runt kulan så att den mjuknar lite och inte riskerar spricka. Jag har bytt på min utan problem eller instruktioner (men finns det, utmärkt givetvis). Bara att ta loss runtom, studera konstruktionen, ta fram lämpliga hjälpmedel och ta isär. Inget onödigt våld. Eftersom det är plast tror jag att jag satte lite silikonfett innan återmontering för att det inte leden skulle ärga ihop igen. Silikon fungerar bra vid blandning plast/metall. Det var 7-8 år sedan, så fråga inte exakt hur jag gjorde, minns inte. Inget gick iaf sönder och det blev bättre än nytt efteråt. |
|
|
Är det de små svarta plasthylsorna så köp nya hos BMW, kostar max en tia st? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.