AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.434

Skrammel från innertak E61

Bl
47
Blueberry
525d Touring -08
Mini Cooper S -05
316i-89 (Såld)
Hej

Jag har i dagarna upptäckt ett missljud från innertaket på min bil.
Min bil är utrustad med panorama tak.
Om jag skulle våga mig på att beskriva ljudet så låter det som en elkabel som är lös och slår emot antingen innertaket eller taket.
Det låter mest vid högtalarna samt vid "bulan" mellan dessa. Jag kan framkalla ljuden genom att slå lätt med handen uppåt på innertaket.
Ljudet hörs värst då innerskyddet till solluckan är öppen annars hörs det mest vid ojämn vägbeläggning el likn. (mycket irriterande)
Har någon här haft liknande problem och löst detta?

Jag hade tänkt att ta ned högtalarna för ev kunna kika in och se om något lossnat. Är detta en enkel operation eller ska man tänka på nåt särskilt?
Vill helst undvika att ta ner innertaket för jag misstänker att det är en omfattande operation.

Re
647
Residence
M5 E39 Imolarot
M5 E39 Carbonblack
Det är enkelt att ta av högtalarna . Men de kablar som går där är 2 kabelstammar. Båda går till bakluckan , jag råder dig att INTE rycka i den kabelstammen då e61 har problem med kabelbrott till bakluckan.
I know för ja har reparerat den kabelstammen och det var inte kul någonstans .
Men det är värt att ta ner högtalarna och kika med en stark ficklampa. Men ryck inte bara
Bl
47
Blueberry
525d Touring -08
Mini Cooper S -05
316i-89 (Såld)
Tack för tipset!
Ska vara försiktig med kablarna.
Hur får man loss högtalargallren?
Funkar det att försiktigt bända med en plastsmörkniv eller liknande?

Re
647
Residence
M5 E39 Imolarot
M5 E39 Carbonblack
Gallret kan du bända. Sen behöver du en torx för för att få bort plattan som högtalarna sitter på. Kolla på manualen på hus man reparerar kabelstammen så ser du hur du kommer åt.

Länk

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.