AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
2.760

4,8is köpråd

Har kollat på en X5 4,8is som strax efter man startat den "hostar" till. Den gjorde det bara 1 gång och gick hur fint som helst annars på tomgång och under provkörning.

Ägaren sa att den gör så ibland då den får mycket bränsle vid uppstart. Aldrig varit med om något liknande på andra bilar. Ska det vara så?

Finns det övriga kritiska saker att kolla på dessa?

Bilen har gått 17', svensksåld med full servicebok.

Värdemässigt vad bör man ge för en sådan idag?
Ka
45
Kaxholm
Bmw z4 m-sport -11
Bmw X3 m-sport -13
Audi a6 3,0 tfsi quattro -12
Att den hostar till är förstås inte normalt. Värdet ligger idag på 110-140'. Kolla särskilt upp luftfjädringen som kan spöka=dyrt att felsöka och laga.

J.Lindström
beemer_320i:

Så gör min också ibland just vid uppstart, speciellt om man bara gjort "kortkörningar". Det beror just på mkt soppa, det gjorde även min 540 -2001:a då man slarvat med kortkörningar, fick t.om motorvarning på katten en gång på 540:in efter en del kortkörning pluss att den hostade några sek innan den började gå bra...försvann efter lite längre körning.
Tror detta är ett vanligt fenomen på BMW:s större motorer från denna tid, har för mig att Hasso har gjort ett inlägg om detta t.om att det händer och får ses som "normalt"

Köpte du X5:an förresten? Annars är det som Kaxholm säger, det stora spöket på dessa bilar är just luftfjädringen, annars går dom bra faktiskt.
Det blev aldrig någon affär på den bilen då vi inte kunde enas om priset.
Fast jag är glad ändå. Några dagar senare hittade jag en Cayenne som fanns i närheten. En svart Turbo med 3 ägare och sv-såld. Så för tillfället äger jag ingen BMW men det ordnar nog snart upp sig.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.