|
|
|
|---|---|
|
Tjenna grabbar och tjejer, Jag har för ett tag sen köpt mig en BMW E36 Touring -96a. Nu till problemet, jag hittar inte färgkoden nånstans, den brukar väl sitta vid nåt fjädertorn? Har genomsökt hela bilen utan lycka, är det nån vänlig själ som kan kolla detta åt mig via Reggnummer? "TRC 145" är det iaf. jag är nästan säker på att det är Diamantsvart Metallic. Jag ska lacka min M-front i veckan vore nice att veta vilken färg jag ska ha. /Fredrik. Min bil. Länk | |
|
Du har nästan helt säkert fel...Är den svartmetallic så är det COSMOSSCHWARZ METALLIC (303) med största sannolikhet... Vilket kan bekräftas här: Länk (via ditt chassienr EN66335) |
|
|
Om Dawwe har fel och det skulle vara Diamant Svart, så finns det två nyanser utav Diamant svart. Fick jag veta till min E36 jag hade tidigare. Får du inte svar någon annanstans, så tror jag Per på Umeå Carlack kan hjälpa dig via regnumret. |
|
|
Clintan: Det finns MINST 6 olika nyanser av Diamantsvart (Standard, Darker and coarser, Darker and Blue, Green, Lighter and Red, Dirtier and Blue). Diamantsvart ersattes av just Cosmossvart runt -95/96, därefter finns Diamantsvart bara via "Individual". Bilen i tråden ÄR Cosmossvart från fabrik, om han uppgett rätt regnr. Länk |
|
| Jag har ingen aning. Bara vad Bmw sa till mig ang min gamla 92:a att det fanns 2 nyanser till den. | |
| Diamantsvart fanns mellan typ mitten på 80-talet till o med mitten på 90-talet, som en standardkulör. Kan mycket väl stämma att det fanns 2 olika nyanser -92, men allt som allt så finns det minst 6 olika nyanser. Min har tex färgkod 181/9 där "9" är nyansen... | |
|
Cosmosschwarz ersatte Diamantschwarz under 1994årsmodell = det finns inga Touring i Diamantschwarz som standardfärg och jag gissar att det möjligen möjligen finns ett två siffrigt antal via Individual men mer troligt ett ensiffrigt. Skiftet ska enligt BMW M Registry ha skett i månadsskiftet feb/mar 1994 Länk På E34 skedde skiftet den 28/29 april 1994 då 95årsmodell började tillverkas. Jag tycker det är märkligt att många tror deras BMW är lackade i Diamantschwarz trots att färgen försvann 1994. Det finns till och med de som annonserar Black Sapphirelackade som Diamant! Diamantschwarz måste ligga folk varmt om hjärtat=). Mvh Stephan |
|
|
Tack som F*n för alla svar. Jag köper Cosmos 303 färgen. Då reggnummret är rätt angivet, ställde mig bredvid polarens Diamantsvarta E34-91a idag, och min är ju Svart i jämförelse. Så stort tack grabbar! Kanske hinner få på lite färg innan BOS träffen på Söndag. //Fredrik. Min bil. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.