|
|
|
|---|---|
|
Hur gör ni? Ska man smörja in detaljer på/i bilen efter tvätt. Tänker mig exempelvis med WD40 att man smörjer gångjärn i dörrar, bakre vindrutetorkarleden, låsen m.m? | |
|
WD40 på sådana ställen brukar snarare resultera i att damm och skit samlas på dessa ställen. Hellre se till att bilen får torka ordentligt efter varje tvätt! Det ska vara speciella smörmedel till låsen och inte bara spruta in i nyckelhålet. Rent och torrt ska det va. |
|
| Smörja in efter tvätt??? Haft bil i drygt 30 år, tvättat i snitt en gång i veckan, men det har klarat sig utan smörjning utan att jag ens funderat över det. | |
|
På vintern är det bra att torka gummilisterna och smörja dem med silikonstift. Dörrgångjärnen brukar vara skyddade vid tvätt och är smorda med fett, inte wd40, det löser upp fett. En liten överkurs kan vara fjäder/gångjärn på vindrutetorkarna, de får oftast ta en del stryk i tvätten. Liten pensel är bra här Jag smorde också bakrutetorkarens axel på min touring med 5-56 efter varje tvätt, samt strålkastartorkaraxlarna, för att driva ut fukten. Säkert onödigt men det kändes bra :-) |
|
| Jag hade loss torkaraxeln o dränkte den i propelleraxelfett och gav den nya o-ringar. Går fortfarande lika lätt efter fyra år. | |
| Ok, tackar för svaren. | |
|
Du ska inte använda silikonstift på listerna... det tipset hör hemma på 70-talet. Smörj listerna 2 gånger om året med Würts "gummivård" istället. /Jonas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.