AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.915

740 -95 startar inte!

Hej, fick ett jättemysko problem idag. Körde iväg som vanligt, åkte en bit, parkerade utanför affärn, gick in och handlare. När jag kom ut och satte mig i bilen och skulle starta upp hände ingenting, startmotorn snurrade inte ens. Lampor, stereo, instrumentpanelen, allt gick igång utom startmotorn. Lät stå ett litet tag, samma sak igen. Röck lite i växelspaken (automat) för att se om det var någon givare där, nopes, inga säkringar som gått, jättemysko. Väntade lite till och startade med lite tryck på gaspedalen och då gick den igång. Nu startar den varje gång men ibland behöver startmotorn gå en hel del varv och ibland startar den på en gång. Känns jättemystiskt det här...
F1
328
F1 Power
530iA Touring -02
850csi -93
Jag tror att det är kolen i din startmotor som hängt sig. Då får inte rotorn någon ström och kan inte snurra. Om det händer igen så kan du lysna om det klinkar till i startmotorn när någon vrider på start. Hörs klimkandet så drar selonoiden men rotorn står still.
Då kan man prova med att knacka på startmotorn med en hammare eller nått man kommer åt med, samtidigt som någon vrider på start. Då kan kolen hoppa rätt igen, och starttrömmen kommer göra att de sugs mot komutatorn och får kontakt igen.
I ditt fall tror jag att kolen fick kontakt när motorn svalnat lite, eller vibrationer av selonoidens tillslag fått kolen att röra sig lite.

Anledningen till att de hänger sig är att koldammet bekar ihop runt kolhållaren.
På min första 740 -95 var kolen så slitna att de nått gränsen för vad de kunde glida i hållaren. Så till sist fick jag alltid knacka på startmotorn.
Det finns nya kol att köpa på BMW.

Lycka till. /F1
No
67
Norpa
BMW E38 740ia -97
Gör en felsökning, kan nästan garantera dig att det kommer ge utslag på
kamaxelgivare eller vevaxelgivare.

Eller så kan det vara startmotorn som F1 nämner. Men gör en felsökning för någon hundring så slipper du byta ut alla delar i bilen innan den går felfritt :)

Lycka till!

Mvh Norpa
Men om kamaxelgivaren eller vevaxelgivaren är ur funktion så ska väl motorn ändå gå runt?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kan som sagt vara startmotorn som är på upphällningen, kol eller solenoid som kärvar/är slut.

Men det första du skall kolla, är så batteriet ger spänning under belastning - är det dåligt kan det ibland ge tillräckligt med ström för att tända lampor mm, men inte orka dra runt startmotorn. BMW i allmänhet och 7-serien i synnerhet har många strömkrävande prylar som kan få ett halvtaskigt batter att kasta in handduken...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...glömde:

Om du kommer åt när bilen vägrar starta - knacka på startmotorn med något ickemetalliskt (risk för kortslutning då anslutningarna är "öppna"!) föremål, typ en lång pinne eller liknande.

Hoppar då startmotorn igång är det bara att byta alt. renovera den.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
No
67
Norpa
BMW E38 740ia -97
kam/vevaxelgivaren kan också ge de symtomen..

Om batteriet är dåligt och den inte vill starta då klickar ju det, ALLA BMWN gör så som jag har märkt och läst om.. Körde med ett katastrofalt dåligt batteri under hela vintern. Antingen startar den eller så klickar den, det var batteriet, inget annat.

Jag gissar på någon av givarna eller startmotorn, men gör en felsökning först och främst.

Mvh Norpa
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.