AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.919

[E46] 330 xi -04 Läcker kylarvatten

Bl
15
BlitzZ
Bmw 330 XI M-Sport -04
Hej!

Köpte en bmw 330 xi -04 för 3 veckor sedan som nu börjat läcka kylarvätska :(
Jag har fyllt på ca 2L på 200mil (trodde först det var luft i systemet)....

Men idag fick jag se att läckaget är någonstans mitt under växelspaken?! precis framför ljuddämparen.
Bild: Länk

Som ni ser på bilden så läcker det ganska frisk... Går det någon kylarslang så långt bakom motorn?! Eller är den någon form av övertrycksslang som mynnar ut där? (Råkade överfylla expansionskärlet lite innan jag började leta efter läckan)

Sedan så är det även lite fuktigt på vänstersidan av motorn (om man står framför den)
Det är några vattendroppar på slangarna som är inringande på bilden:
Länk

Men jag ser/känner inget läckage... På varken slangar, termostathus eller expansionskärl. Men det är kanske svårt att hitta ett läckage utan att plocka isär halva bilen?..

*Bilen går helt normalt med stabil tomgång m.m
*Ingen avgaslukt från kylarvattnet
*Ingen vit rök
*Ingen "gegga" vid oljepåfyllningen och oljan ser bra ut
*Bilen har gått 15k mil och jag kan INTE hitta någon dokumentation på att vattenpumpen är bytt någon gång... Ser inte ut som den är ny heller, dock så ser remmen OK ut. Men å andra sidan så kan jag inte förstå varför en defekt vatten pump skulle trycka ut kylarvätska bakom motorn.....

Någon som har några tips på vad som kan va fel?

Tack på förhand
MVH

Bl
15
BlitzZ
Bmw 330 XI M-Sport -04
Efter en timmes googlande så kanske det bara är Kondensation från AC'n? Som kom ut ovanför växellådan? Men ska det verkligen droppa så mycket? Kom iaf minst 1 deciliter!!!

Aldrig haft en bil med AC som kondenserar så mycket förut, men det kanske är normalt på E46?!?

Mysteriet med att kylarvattnet försvinner kvarstår dock...

Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
ACns uppgift förutom att kyla luften är att fukta av den. Har det varit väldigt fuktig och man kanske åkte en längre sträcka är det inget galet om den släpper en del vatten. Under färd märker du det inte eftersom det försvinner av fartvinden under bilen.

Kolla efter bussar på sommaren ska du se att det dräller rätt rejält :-)

Ang din läcka så kan det ju vara att någon/några slangar eller kopplingar börjar bli lite otäta. Pröva att dra åt alla kopplingar och känna efter om du känner nån slang som känns torr/spröd.

Niklas

Fransosen
Inte så ovanligt med rostig kylare. Bytte för ett antal år sedan och det syntes inte mycket utanpå (inget) men eviga påfyllningar.
Köpte du bilen från en privatperson eller en firma?
Bl
15
BlitzZ
Bmw 330 XI M-Sport -04
Tack för svaren :)

Får väl bita i det sura äpplet och börja riva kylsystemet då, beställde ny vattenpump, termostat, expansionskärl samt nya slangar förut. Så jag hoppas att det löser problemet... Ska även ta och se över kylaren.

@Chris87
Jag köpte bilen av en privatperson. Så det finns inte så mycket att hämta där. Dom hade tydligen inte haft problem med att det försvann kylarvatten...

jo
630
jopp
Mazda MX-5 2.0 Sport -16
Bra idé att byta vattenpumpen! Min tidigare 320iT -01 läckte lite vatten från det att jag köpte. Det åtgärdares aldrig ordentligt. 4 år senare var det dags för ett större haveri. Fick bärga bilen till verkstad och byta vattenpump, kyl, expansionskärl. Förebyggande underhåll lönar sig!

st
1
stark84
318i touring - 99
Hej, Har fått liknande fel på min e46. Den läcker vatten bakom motorn ovanför växelspaken. Kom du på vad som var felet på din??
jo
630
jopp
Mazda MX-5 2.0 Sport -16
stark84: förmodligen vattenpunpen som läckte lite under flera år, men jag vet inte säkert.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.