|
|
|
|---|---|
|
Enligt en källa i branschen så går inte att chip trimma alla BMW. När det gäller 5-serien från e39, skall elektroniken återställa allt man programmerar om. Efter det att "datorn" känt att luftmängds mätare o insprutning mm.mm. ändrats så ändrar den tillbaka. Så andra gången man startar motorn efter "chipning" så är det originalvärden igen. Kommentarer tack Om personen ifråga godkänner det kommer jag att lämna ut vem som påstår detta. Jag vet bara att han är i branschen men inte hur "bra" han är.... Finns det någon som sett papper på att det fungerar. Vill oxå ha kompressor..... | |
Darren |
Detta kommer helt från en lekman så det är bara en gissning men kan det inte vara så att alla värden spars i chippet (ROM-chippet) och om man bränner om det så tar ju datorn i så fall värdena från det brända chippet dvs de "trimmade värdena". |
|
Kilen! Nu har du allt varit och flippat på fruktkakan igen. Var hittar du alla goa gubbar att prata med;) Robban, Bollegygdsfestivalens hjälte |
|
|
Kan inte stämma. Man använder dock en s k seriell programmering när det gäller BMW från 1995 och framåt. D v s man måste skicka upp hela styrboxen. Kolla bl a nedanstående länk. Länk |
|
|
Har någon papper på sin chippning efter en dag eller så, inte samma dag! Vill oxå ha kompressor..... |
|
|
Kilen: Dina uppgifter stämmer inte. Låter som de kommer från samma källa på BMW Sverige som brukar uttala sig i tidningarna om "svensksålda" resp "mätarskruvade tyskimporter"...;) MVH/ Qvarnis |
|
|
Men ingen har papper på att det fungerar.....(???) nå't skumt är det... Källan verkar pålitlig, när jag kollade sportljuddämpare hos honom så avrådde han mig och rek. ferrita. Detta pga att jag ville vara säker på att det inte SÄNKTE EFFEKTEN!!!. Vill oxå ha kompressor..... |
|
Hjelm |
Personligen tror jag inte att den kan "återskapa" orginalvärdena.. men frågan som jag oxo ställt mig är att jag inte sätt några tester på var i registret man får ökning respektive sänkning.. för om jag har förstått det hela korrekt så får du en sänkning i de högre registrena och en ökning av effekten i de lägre.. Du axar snabbare men en hastighets ökning från 150 till 220 tar längre tid.. dock med varv skyddet borttaget så får du ju högre toppfart.. Finns det några bänk tester på före och efter (opartiska)?? Är jag helt ute och cyklar med effekt register tankarna?? Jag är själv ute effter chipp men mest för att få ner soppan.. Jag har redan småskrik på 225orna upp till 60-70khm, sen kommer sparken.. |
X. |
Men hallå... ROM = Read Only Memory. Datorn kan inte ändra ett smack som finns lagrat där. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.