AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.161

Köpa privat eller av firma?

Hej,
Skall köpa bil ganska snart och har forskat fram lite modeller.
Huvudtanken var att köpa från tyskland då andrahandsvärde är oviktigt i mitt fall då jag äger bilen till skrot ungefär.

Om man istället köper från Sverige, vad är den största skillanden mellan att köpa privat, av generell handlare eller av auktoriserad BMW-handlare?
Är det någon egentlig skillnad? - man gör ju inga klipp hos handlare antar jag, så ger deras vanligen högre priser någon form av trygghet?
Import tänkte jag från auktoriserad dealer i tyskland som känns tryggt och billigt.
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
Garanti , men som i mitt fall får man ju med garanti genom BMW premium selektion.
Finans kan ju bilhandlare fixa, men det brukar man lätt kunna lösa även vid privat.

Jag skulle säga, oftast ingen större skilland
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
utbudet är större i Tyskland samt att ofta har bilarna mer utrustning.

Men större utbud gör ju även att valet blir svårare...

Största skillnaden mellan privat och handlare är väl garanti och möjlighet till hjälp om nåt skulle strula. Därav det högre priset hos en handlare.

Är ju en bit till Tyskland så det blir ju till att först kika på nätet till skillnad mot Sverige som man kan åka och kika. Det verkar dock som tyska handlare är bättre på att upplysa om bilens faktiska skick än den svenska. Ibland även så att bilen är bättre än beskrivet.

Svenska handlare kan hjälpa till med finans om det skulle behövas vilket inte går i utlandet men det kanske inte är aktuellt.

Försäkringen kan bli dyrare även om det verkar som dom inte längre är lika jobbiga mot importerade bilar. Men det är värt att kolla upp. Ett tips är att gå med i svenska BMW-klubben så får du 10% rabatt hos BMW Originalförsäkring.

Niklas

Fransosen
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Precis, största skillnaden mellan privat/handlare är såklart priset..dem ska ju leva på att sälja, enkelheten att handla på krita gör oxå att handlarna har lättare att få bättre betalt snabbt o smidigt, garantin småhandlare erbjuder idag är sällan eller inte bättre än blockets för privatkunder.

Bmw:s premium selection är dock mycket bra!

Utomlands hade jag inte vågat handla privat då det kan va svårt att kontrollera att bilen är betald/ej stulen/rätt ägare osv.

BMW's premium selection - är det något som bara svenska BMW-handlare erbjuder eller är det "BMW premium selection" på typ mobile.de i tyskland oxå?

Finns det nån länk som beskriver detta i så fall?

Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
Se mer här tex: Länk
eller googla.
Det går får på BMW i hela europa, på bilar som de lämnar det på. Finns krav på det.
Det gäller hela Europa, så köper du en sådan följer den med garantin.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.