AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.142

tips och råd om 320d e90

Hej!
Jag vet att det finns massvis med trådar som rör ovanstående rubrik, och jag har försökt läsa så många jag kan. Men för att få bäst hjälp så frågar jag specifikt om den bil jag nu är spekulant på.

Jag kör idag en 320d E46 touring -03 och har funderat på att byta upp mig lite.
Har en arbetskompis som precis har köpt en ny bmw och som ska sälja sin gamla bil, en 320d E90 -08 med m-sport chassie, sportstolar halvskinn, xenon, m.m. Den har just nu ca 9000 mil på mätaren.

Han har haft bilen sen den var ny och har haft problemet med huggande koppling... detta åtgärdades på garantin och först byttes kopplingen, sen svänghjulet, sen kopplingen igen denna gång till en annan modell, innan felet löste sig. Verkar sedan ha rullat på fint.
Bilen är välservad på bmw och är i fint skick, knappast hårt körd. I mina öron låter det sammanfattat som ett bra utgångsläge!

Men såklart så ska man in på forumet och läsa om alla möjliga fel som kan uppstå på ovanstående modell...
De största problemen som jag har sett är slackande kamkedja och huggande koppling, men den senare verkar ju vara ok nu.

Har hört att det är ofantligt dyrt att byta kamkedja på denna motor (antar det är N47 ?) stämmer detta?
Är det dyrt/svårt att kontrollera kedjan och spännare på verkstad? Har inte öppnat huven än och lyssnat efter rassel, ska göra det när tillfälle ges.

Hur länge har man motorgaranti på denna bil? Har sökt men inte hittat svaret.

Vad tycker ni annars att man ska undersöka/kolla upp?
glömde säga att det är 130kw / 177hk motorn.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.