AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.791

Provkörningar - vad gäller vanligen kring dessa?

Jag letar ny bil och har ringat in en del alternativ via olika trådar.
Nu har jag alltså ett par tre olika alternativ som är teoretiskt jämlika och provkörning återstår!
Jag är dålig på att provköra - jag gör sällan det, kan man bara glida in till en hadlare och vara spekulant och fråga om en provkörning eller hur gör ni när ni väljer modell?
Jag känner ett köptvång (ligger hos mig) när jag provkört...

Tidigare har jag bildat mig en uppfattning via tester & nätet, hittat en exemplar och provkörningen var bara det sista i förhandlingen så att säga - nu vill jag prova ett par och gå hem och tänka/känna..

Är det vedertaget att man går till handlare och provkör utan att sedan avsluta affären?

Hur gär ni när ni velar mellan motorval?
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Jag brukar gå in, förklara läget och be om att få provköra de modeller jag är intresserad av.

/m

Mina bilar:
Länk
pa
165
palin lover
S60 T8 AWD Polestar R-design -21

Chevrolet Camaro Z28 -96
Haha! skämtar du???
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Om det är en demobil är det sällan problem. Är det en begagnad bil som står i hallen är det bra att ringa först och berätta att du är intresserad av att provköra den.

-------
//Lövet
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Om du tydligt förklarar att du är seriöst intresserad av att köpa en bil men är lite osäker på vilken det ska bli till slut har jag svårt att tro att en vanlig lite större handlare skulle neka dig att provköra de olika bilarna. Hur ska du annars veta vilken som passar dig bäst?

Att provköra privatsålda bilar utan avslut, där kan jag till fullo förstå dig men hos en bilnasare så är det inget konstigt. Bara var tydlig från början så tror då jag inte att det är några bekymmer.

Det finns igen "naturlag" som säger att bara för att du provkör en bil så måste du köpa den!

Niklas

Fransosen
Ok, - låter rimligt det du skriver Niklas,
Jag får ta mig till en större handlare och prova men det tar lite emot då jag egentligen inte tänker köpa utan funderar på att importera, men det kanske inte är lönt för en bil i 200-250k nivå..

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.