|
|
|
|---|---|
|
Råkade snubbla på en tråd på ett amerikanskt E90 forum om en felkonstruerad topp i N52 (för trånga oljekanaler) och att många (?) ägare fått byta hela toppen som gjordes om efter 2008. Som vanligt när det gäller internet så gäller väl principen att den stora massan som inte har problem inte heller hörs eller syns. Tänker mig att det borde tillverkats en oherrans massa 325:or under 3 års tid. Men ändå - en felkonstruktion är ju oroväckande och bevisligen gjorde BMW om toppen - så hur stort är problemet egentligen? Är det bara vissa exemplar av motorn som drabbats, beror det på körstil, serviceintervall, val av olja etc. Summa summarum; kan man "åka dit" även med de mest frekventa oljebyten och "gubbiga" körstil? Har själv en 05:a med 10.000 mil på mätaren som går riktigt fint men visst finns en antydan till lite ventiltick. Men inget som stör eller som jag upplever onormalt. | |
|
Tyvärr ett vanligt problem med N52-motorn. Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk Ytterligare problem: Hög oljeförbrukning Länk Länk Länk Hög bränsleförbrukning Länk Länk Länk Länk Länk Ryckningar mm Länk Länk Länk |
|
|
I see...som jag befarade. Suck...jag som precis köpt den då flera här på AP avrått mig från att köpa den 4-cylindriga som tydligen hade en del kända problem. Nu sexan. Vad har BMW pysslat med?? Fast å andra sidan...en 05:a som nu rullat drygt 10.000 mil och inte låter nämnvärt mycket om ventilerna kanske är ok ändå? Hög bränsleförbrukning har jag inte reagerat över, ligger på 0.9 blandat, 0.8 på landsväg. Oljeförbrukningen känner jag inte till än då jag bara kört 150 mil än så länge. Inga ryckningar som beksrivs i trådarna ovan. Äh, får köra på och vara glad. Den går ju så fint! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.